226135209_4158545524221658_7657742845432383057_n

غنی: رهبر طالبان برای کسب قدرت از طریق انتخابات با مردم روبه‌رو شود

neshananews

28 July 2021

محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور می‌گوید که رهبر گروه طالبان برای کسب قدرت سیاسی باید از طریق انتخابات با مردم روبه‌رو شود.

آقای غنی امروز (چهارشنبه، ششم اسد) در نشست بورد مشترک نظارت و انسجام در کابل، می‌گوید که طالبان تنها برای کسب قدرت می‌جنگند. آقای غنی می‌افزاید که ادامۀ خشونت‌ها از سوی این گروه وجهۀ دینی ندارد و امیدواری مردم به برقراری صلح در کشور را با گذشت هر روز کم‌رنگ‌تر می‌سازد.

آقای غنی از ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان می‌خواهد که برای کسب قدرت در انتخابات اشتراک کند پس از دریافت رأی مردم بر اریکۀ قدرت تکیه بزند.

اشرف غنی جنگ جاری در کشور را نبرد مردم افغانستان نمی‌داند و می‌گوید که شبکه‌های تروریستی بین‌المللی زمینۀ ادامۀ این جنگ را فراهم ساخته‌اند. به گفتۀ او، بیش از ده هزار پیکارجوی خارجی اخیراً وارد افغانستان شده‌اند.

رییس‌جمهور خاطرنشان می‌سازد که پایان جنگ در افغانستان به نفع همۀ کشورهای منطقه است و زمینه‌ساز تطبیق برنامۀ اتصال منطقه‌یی نیز خواهد شد. به گفتۀ او، اگر جنگ ادامه یابد، امید میلیون‌ها شهروندی که به آیندۀ افغانستان چشم دوخته‌اند، تباه خواهد شد.

محمداشرف غنی با اشاره به پیش‌روی‌های اخیر طالبان هشدار می‌دهد، اگر روند جاری صلح به نتیجه نرسد، افغانستان همانند کشورهای سوریه، عراق و لبنان وارد نبردهای فرقه‌یی خواهد شد.

آقای غنی با اشاره به سقوط هفت بندر مهم ترانزیتی افغانستان با کشورهای همسایه علاوه می‌کند که 5.2 درصد بودجۀ دولت با سقوط این بنادر قطع شده است. به بیان او، به این دلیل حکومتش مصارف اضافی را متوقف کرده و روی ارایۀ خدمات متمرکز شده است.

این در حالی است که همزمان با این، دیبورا لیونز، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان سقوط هفت بندر ترانزیتی به دست طالبان را چالش‌برانگیز توصیف کرده است.