غنی

غنی: طالبان باید مشخص کنند که صلح می‌خواهند یا بربادی

neshananews

13 May 2021

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان خطاب به گروه طالبان می‌گوید، این گروه در فرصت پیش‌آمده برای صلح، باید مشخص کند که صلح می‌خواهد یا در پی بربادی افغانستان است.

آقای غنی، امروز(پنج‌شنبه، 23 ثور) در مراسم عید فطر در کابل، فرصت موجود برای صلح را بی‌پیشینه توصیف کرده می‌گوید، استفاده از این فرصت به نفع افغانستان، منطقه و جهان است.

آقای غنی می‌افزاید که اجماع سیاسی در پیوند به صلح افغانستان شکل گرفته است و روی مشخص کردن ارادۀ طالبان مبنی بر آنکه صلح می‌خواهند یا در پی بربادی افغانستان می‌باشند، اجماع کامل وجود دارد.

او خطاب به طالبان خاطر نشان می‌سازد که این گروه باید مشخص کند که در پی برقراری صلح در کشور است یا بربادی افغانستان را دنبال می‌کند. او ادامۀ جنگ را ادامۀ بربادی کشور توصیف می‌کند.

رییس جمهور، خاطر نشان می‌سازد که کشورهای منطقه به شمول پاکستان و قطر نیز با ایجاد دوبارۀ امارت طالبانی در افغانستان مخالف هستند. او یادآور می‌شود که رییس ستاد ارتش پاکستان در سفر سه روز پیش خود، تأکید کرده که ایجاد امارت طالبان خلاف منافع ملی پاکستان است.

به بیان کشور قطر نیز از همکاری با دولت افغانستان در چوکات نظام جمهوریت اطمینان داده است. به بیان رییس جمهور، به این ترتیب باید طالبان از فرصت موجود برای صلح استفاده کرده و از طریق یک راه حل سیاسی به جنگ جاری در کشور خاتمه دهند.

این اظهارات رییس جمهور درحالی مطرح می‌شود که برای سه روز عید فطر میان نیروهای ارتش ملی و طالبان آتش‌بس برقرار شده است.