غنی

غنی: مختل کردن نظم قانون اساسی در افغانستان تاثیر منفی بر امنیت منطقه و جهان خواهد داشت

neshananews

10 November 2020

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید، مختل ساختن نظم قانون اساسی در افغانستان روی امنیت منطقه و جهان تاثیرات منفی برجای گذاشته و به توسعۀ تروریزم منجر خواهد شد.

آقای غنی که عصر امروز(سه‌شنبه، بیستم عقرب) در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگ‌های از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می‌کرد؛ حفظ ساختار قانون اساسی موجود را در پروسۀ صلح متضمن تامین ثبات دائمی در کشور توصیف کرد.

آقای غنی، گفت در چوکات قانون اساسی موجود، راه حل‌های واضح برای ادغام طالبان در جامعۀ افغانستان وجود دارد و نظام موجود، تنها ساختار مناسب برای پایان جنگ و تامین صلح در کشور است.

او اضافه کرد که 75 تا 80 درصد مردم  افغانستان بر اساس بررسی‌ها طرفدار نظام موجود هستند و تنها 5 تا8 درصد جمعیت از طالبان حمایت می‌کنند با این حال تحمیل شدن دیدگاه اقلیت بر اکثریت باعث دوام جنگ در افغانستان خواهد شد.

آقای غنی، خاطر نشان کرد که مختل کردن نظم موجود که در چوکات قانون اساسی افغانستان میسر شده است؛ امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته و تاثیرات منفی روی وضعیت کشورهای عضو همکاری‌های شانگ‌های برجای خواهد گذاشت.

رییس جمهور از اعضای این سازمان خواست که از پروسه صلح افغانستان و ختم جنگ درکشور در چوکات قانون اساسی موجود حمایت کنند.

آقای غنی، همچنان موج پنجم تروریزم که به گفتۀ او تهدید جدی فراروی امنیت منطقه و جهان است را نیازمند تدبیر مشترک کشورهای منطقه خواند.آقای غنی گفت، این موج تروریزم با اقتصاد جرمی و قاچاق مواد مخدر مرتبط است و اعضای سازمان همکاری‌های شانگ‌های باید به گونۀ مشترک با این پدیده مبارزه کنند.

غنی، همچنان خواستار تسریع برنامه اتصال منطقه‌یی شد. وی خاطر نشان کرد که افغانستان در تلاش است آسیای جنوبی را به آسیای مرکزی وصل کند. از این رو تطبیق پروژه‌های بزرگ همچون کاسا یک هزار، شبکۀ خط آهن افغانستان و پروژۀ تاپی که منطقه را به این هدف نزدیک می‌کند؛ باید سرعت بگیرد.

 رییس جمهور تصریح کرد که در چوکات همکاری‌های مشترک اقتصادی تهدید تروریزم در منطقه مهار خواهد شد.

گفتنی است که اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگ‌های عصر امروز با اشتراک اعضای این سازمان  به دلیل شیوع ویروس کرونا از طریق ویدیو کنفرانس دایر شد. ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه گردانندگی این نشست را به عهده داشت.