غنی با خبرنگاران

غنی: موج پنجم تروریسم افغانستان را تهدید می‌کند

neshananews

28 September 2020

محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در دیدار با شماری از خبرنگاران  می‌گوید که در حال حاضر موج پنجم تروریسم افغانستان را تهدید می‌کند.

ارگ ریاست جمهوری شام دیروز (دوشنبه، ششم میزان) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که آقای غنی این مطلب را در دیدار به خبرنگارانی که از دوحه برگشته‌اند، مطرح کرده است. به نقل از خبرنامه، آقای غنی می‌گوید که علاوه بر خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا و تغییرات اقلیمی، موج پنجم تروریسم نیز افغانستان و برخی از کشورهای منطقه را تهدید می‌کند. آقای غنی می‌افزاید که مهار موج پنجم هراس‌افگنی به اقدام‌های مشترک نیاز دارد.

هرچند رییس جمهور در پیوند به آن چه او «موج پنجم تروریسم» عنوان می‌کند، توضیح نداده است، اما شماری از آگاهان مسایل امنیتی در کشور به این باورند که جنگ‌جویان شاخۀ خراسان گروه داعش در کشور باوجود توافق احتمالی صلح با گروه طالبان، تهدید جدی در برابر تأمین امنیت در کشور خواهند بود.

رییس‌جمهور در این دیدار همچنان به گفت‌وگوهای جاری صلح با گروه طالبان در قطر اشاره کرده است. به گفتۀ او، طالبان باید بدانند که آنان با یک گروهی روبه‌رو نیستند؛ بلکه با جامعۀ افغانستان در روند صلح مواجه هستند.

آقای غنی جنگ‌جویان طالبان را در افغانستان خطرآفرین توصیف می‌کند و می‌افزاید که در حال حاضر جهان (جامعۀ جهانی) نیز خطراتی که به گفتۀ او، طالبان در کشور خلق کرده‌اند را درک کرده است. آقای غنی خاطرنشان می‌سازد که حقوق اساسی شهروندان افغانستان و دستاوردهای نوزده سال پسین که در فصل‌های اول و دوم قانون اساسی درج شده‌اند به هیچ صورتی در روند صلح قربانی نخواهند شد.

این در حالی است که هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان هم اکنون سرگرم نهایی ساختن یک کارشیوه برای گفت‌وگوهای آتی صلح هستند که بر اساس آن قرار است دو طرف نسبت به پایان جنگ در کشور و یک چوکات سیاسی برای اشتراک طالبان در قدرت تصمیم بگیرند.