غنی

غنی: هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح آماده است و در رهایی زندانیان طالبان سرعت به میان می‌آید

neshananews

24 May 2020

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در پیام عیدی از آماده‌گی هیأت مذاکره‌کنندۀ برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی خبر می‌دهد و می‌گوید که روند رهایی زندانیان طالبان از این پس سرعت خواهد گرفت. او از گروه طالبان نیز می‌خواهد تا روند رهایی زندانیان حکومت را سرعت بخشند.

آقای غنی امروز (یک‌شنبه، چهارم جوزا) در بیانیه‌یی به مناسب عید فطر از اعلام آتش‌بس طالبان استقبال کرد و خاطرنشان ساخت که به نیروهای امنیتی دستور داده است که اصول آتش‌بس را رعایت کنند. او همچنان ترکیب هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان را همه‌شمول و فراگیر عنوان می‌کند و تصریح می‌کند که این هیأت آمادۀ مذاکره با گروه طالبان است. آقای غنی در خطاب به گروه طالبان می‌گوید که حکومت افغانستان روند رهایی زندانیان طالبان را سرعت خواهد بخشید و در مقابل از این گروه نیز می‌خواهد که عمل بالمثل را انجام دهند.

این درحالی است که گروه طالبان شب گذشته، سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند و حکومت افغانستان نیز از آن استقبال کرده و اعلام آتش‌بس کرده است. ظاهراً این آتش‌بس با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان از اعلام آتش‌بس طالبان و حکومت افغانستان برای سه روز عید استقبال کرده است. او می‌گوید: «این یک فرصت مهم است و نباید از دست برود. ایالات متحده سهم خود را برای کمک انجام خواهد داد.» آقای خلیل زاد در توییتی تأکید می‌کند: «گام‌های مثبت دیگری باید فوراً دنبال شوند: رهایی زندانیان باقی‌مانده از هر دو طرف، همان‌گونه که در موافقت‌نامۀ ایالات متحده – طالبان مشخص گردیده، برنگشتن به سطح بلند خشونت‌ها، و توافق بر تاریخ جدید برای آغاز مذاکرات بین الافغانی.»

از این پیش نیروهای امریکایی در افغانستان نیز از اعلام آتش‌بس در سه روز عید از سوی دولت افغانستان و طالبان، استقبال کرده و از همۀ طرف‌ها خواسته است که خشونت‌ها را کاهش دهند تا گفت‌وگوهای صلح آغاز شود. پاکستان نیز از اعلام آتش‌بس در سه روز عید استقبال کرده است.