229067730_4173127899430087_1938001524315445295_n

فراخوان بسیج ملی رییس‌جمهور؛ با اتفاق و اتحاد جواب قاطع دشمنان افغانستان را می‌دهیم

neshananews

02 August 2021

محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور برای بسیج ملی فراخوان داده است. او در نشست اضطراری با شورای ملی خواستار بسیج ملی علیه تهاجم بی‌سابقۀ گروه طالبان شده است.

آقای غنی امروز (دوشنبه، یازدهم اسد) در نشست فوق‌العادۀ شورای ملی می‌گوید که شهروندان کشور باید در برابر این تهاجم در کنار نیروهای امنیتی قرار بگیرند. او از اعضای شورای ملی می‌خواهد که از شبکه‌های مردمی برای بسیج ملی علیه طالبان استفاده کنند.

آقای غنی می‌گوید که افغانستان در حال حاضر با یک تهاجم بی‌سابقۀ طالبان و حامیان تروریستی این گروه روبه‌رو شده و وقت آن فرا رسیده است که با بسیج ملی جواب قاطع به دشمنان کشور داده شود.

به گفتۀ آقای غنی، طالبان به صلح باور ندارند و نسبت به گذشته مزدورتر و خون‌خوار‌تر شده‌اند. او تصریح می‌کند که تنها سوق و ادارۀ منظم نیروهای نظامی می‌تواند هجوم طالبان و تروریستان بین‌المللی را در کشور مدیریت ‌کند.

رییس‌جمهور غنی وضعیت کنونی را نتیجۀ روند شتاب‌زده و وارداتی صلح می‌خواند و می‌گوید که این روند بر فرضیه‌های خام بنا یافته بود و اساس آن فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی در کشور بوده است.

آقای غنی علاوه می‌کند که در جریان دو سال گذشته تلاش‌هایی برای مشروعیت‌بخشی طالبان و مشروعیت‌زدایی از جمهوریت صورت گرفته که در نتیجۀ این تلاش‌ها وضعیت نابسامان کنونی پدید آمده است.

به گفتۀ آقای غنی، در سه ماه گذشته افغانستان در یک شرایط غیرمترقبه قرار گرفته و تهاجم گستردۀ بیرونی و درونی و هجوم تبلیغاتی خارجی باعث شده که ریخت و شکستی در برخی از ساحات کشور به میان آید.

رییس‌جمهور با اشاره به آن‌ چه معاملۀ پنهان برای سقوط ولسوالی‌ها خوانده می‌شد، اشاره می‌کند و علاوه می‌کند که این شایعه در چوکات یک هجوم تبلیغاتی به شکل گسترده‌ نشر شده است، اما هیچ معامله‌یی در کار نیست.

به بیان آقای غنی در یک ماه گذشته استقرار نسبی در کشور به میان آمده و در چوکات یک استراتژی امنیتی در شش ماه آینده وضعیت جنگ تغییر خواهد کرد.

آن‌ چنانی که آقای غنی توضیح می‌دهد، در چوکات این استراتژی وزارت دفاع ملی وظیفۀ دفاع استراتژیک را بر عهده دارد، پولیس ملی امنیت شهرها و ولسوالی‌های استراتژیک را به عهده می‌گیرد و نهادهای امنیت ملی و شورای امنیت به بسیج عمومی خواهند پرداخت.

رییس‌جمهور تأکید می‌کند تا زمانی که وضعیت در میدان‌های نبرد تغییر نکند، طالبان به صلح حاضر نخواهند شد.

این در حالی است که طالبان در سه ماه گذشته حمله‌های تهاجمی را به شدت افزایش داده‌ و ده‌ها ولسوالی را تصرف کرده‌اند. این گروه به تازه‌گی به حمله بر شهرها آغاز کرده است. طالبان در حالی میدان جنگ را بیش از گذشته گرم‌تر ساخته‌اند که نیروهای خارجی تا کم‌تر از یک ماه آینده افغانستان را ترک خواهند کرد.