پشتون زرغون

فرمانده پولیس هرات و 7 نیروی امنیتی در کمین طالبان زخمی شدند

عاطفه غفوری

01 July 2020

منابع امنیتی در ولایت هرات می‌گویند که در تازه‌ترین نبرد میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان، فرمانده پولیس هرات با هفت نیروی امنیتی دیگر زخمی شده‌اند. در این رویداد دو سرباز ارتش و دو فرد ملکی نیز کشته شده‌اند.

یک منبع معتبر امنیتی که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که نیروهای مشترک ارتش و پولیس به فرماندهی عبیدالله نورزی، فرمانده پولیس هرات امروز (چهارشنبه، یازدهم سرطان) برای اکمال و تجهیز نیروهای امنیتی به ولسوالی پشتون زرغون رفته بودند و با کمین طالبان روبه‌رو شدند.

جنگ‌جویان طالبان در منطقۀ «بلندآب» در چهار کیلومتری مرکز ولسوالی پشتون زرغون این ولایت برای نیروهای امنیتی کمین گذاشته بودند. منبع می‌افزاید که در درگیری ناشی از این کمین و انفجار ماین کنار جاده‌یی، عبیدالله نورزی، فرمانده پولیس هرات و هفت تن از سربازان پولیس و ارتش زخم برداشته‌اند. او وضعیت صحی آقای نورزی را قناعت‌بخش توصیف می‌کند.

به گفته منبع، در این درگیری دو سرباز ارتش و دو فرد ملکی جان باخته‌اند. افزون بر این، در این درگیری دست‌کم ده تانک ارتش و پولیس کاملاً از بین رفته‌ است.

پولیس هرات وقوع این درگیری را تأیید می‌کند، اما جزییات بیش‌تر ارایه نمی‌کند. عبدالاحد ولیزاده، سخنگوی فرماندهی پولیس هرات می‌گوید که در این درگیری تنها سه سرباز پولیس زخم برداشته‌اند. مقام‌های محلی ولسوالی پشتون زرغون نیز وقوع این رویداد را در صحبت با خبرگزاری نشانه تأیید می‌کنند. محمد عمر روشان، ولسوال پشتون زرغون می‌گوید که در این درگیری به طالبان نیز تلفاتی وارد شده است، اما شمار دقیق آن مشخص نیست.

طالبان تاکنون در پیوند به این رویداد اظهار نظری نکرده‌اند. پشتون زرغون در شرق هرات یکی از ولسوالی‌های ناامن این ولایت است. هر از چند گاهی درگیری‌های مسلحانه میان جنگ‌جویان طالبان و نیروهای امنیتی اتفاق می‌افتد.