فعالان مردنی هرات

فعالان مدنی هرات: طرف‌های درگیر جنگ باید در روزهای عید آتش‌بس اعلان کنند

عاطفه غفوری

20 May 2020

شماری از فعالان مدنی هرات در چارچوب گروه حفاظت از غیرنظامیان از طرف‌های درگیر جنگ در کشور می‌خواهند که در روزهای عید آتش‌بس اعلان کنند. اعضای این گروه همچنان خواستار آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی و توقف چرخۀ خشونت‌های مرگ‌بار در کشورند.

سید اشرف سادات، یکی از مسوولان این نهاد مدنی امروز (چهارشنبه، ۳۱ ثور) در یک نشست خبری در هرات می‌گوید که تاکتیک‌های جنگی مرگ‌بار اخیر از سوی گروه طالبان تلفات سنگینی را بر غیرنظامیان وارد کرده است. او از این گروه می‌خواهد که به عنوان مسوول انجام حمله‌های خونین، باید موازین جنگی و مقررات بشردوستانه را رعایت کند.

اعضای گروه حفاظت از غیرنظامیان در هرات با صدور اعلامیه‌یی از دادگاه «لاهه» نیز می‌خواهند که در راستای محاکمۀ عاملان جنایت‌های جنگی در کشور اقدام کند. فاطمه فراهی، عضو دیگر این گروه می‌گوید که عدم پابندی گروه‌های درگیر در جنگ افغانستان به موازین حقوق بشری، آیندۀ دموکراسی را در کشور تهدید می‌کند. او می‌افزاید که طالبان باید به خواست مردم برای برقراری آتش‌بس در روزهای عید، موافقت کنند.

این در حالی است که گروه طالبان در پیام ویژۀ عیدی‌شان به مناسبت عید فطر در کشور، هیچ اشاره‌یی به برقراری آتش‌بس در روزهای عید نکرده‌اند. ملاهبت‌الله، رهبر کنونی این گروه در پیام عیدی‌‌اش از مقام‌های دولت امریکا خواسته است که به تعهدات‌شان پابند بمانند. ارگ ریاست جمهوری اما این پیام طالبان را «بی‌ارزش» خوانده و از گروه طالبان می‌خواهد که نیت آشتی و صلح خواهانۀشان را برای مردم افغانستان ثابت کنند.