عبالطیف پدرام

لطیف پدرام: دیدگاه استبدادی طالبان دربارۀ حکومت‌داری پذیرفتنی نیست

neshananews

28 September 2020

عبدالطیف پدرام، رییس حزب «کنگرۀ ملی» می‌گوید که دیدگاه استبدادی طالبان در مورد حکومت‌داری برای شهروندان کشور پذیرفتنی نیست.

آقای پدرام امروز (دوشنبه، هفتم میزان) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که دیدگاه سیاسی طالبان تنها در چوکات یک حکومت فدرالی ممکن است که عملی شود. آقای پدرام می‌افزاید، در صورتی که این گروه بخواهد دیدگاه استبدادی خود را نسبت به حکومت‌داری در چوکات روند صلح بر سایر گروه‌ها تحمیل کند، برای شهروندان کشور پذیرفتنی نخواهد بود.

آقای پدرام دیدگاه سیاسی طالبان را استبدادی عنوان می‌کند و می‌گوید که شهروندان کشور آمادۀ پذیرش الگوی حکومت استبدادی طالبان نیستند.

این در حالی است که حکومت افغانستان در تلاش است تا طالبان را به عنوان یک گروه سیاسی در بدنۀ جامعۀ سیاسی کشور ادغام کند. گروه طالبان اما خواهان امارت اسلامی هستند که در آن تنها یک نفر به عنوان «امیر» صاحب اختیار می‌باشد.

با باور مقام‌های حکومت افغانستان، روند جاری صلح تنها در صورتی منجر به صلح پایدار در کشور خواهد شد که گروه طالبان همانند حزب اسلامی، ساختار فعلی حکومت را بپذیرند و از مجرای انتخابات برای کسب اقتدار سیاسی در کشور تلاش کنند.