مایک

مایک پوپمیو: افغانستان نباید بار دیگر به پناهگاه تروریسم بدل شود

neshananews

12 September 2020

مایک پومپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که مرحلۀ تازه‌یی گفت‌وگوها باید به صلح پایدار در افغانستان منجر شود و از تبدیل شدن دوبارۀ این کشور به پایگاه و پناهگاه تروریسم جلوگیری شود.

آقای پومپیو امروز (شنبه، 22 سنبله) در مراسم گشایش نشست مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه می‌گوید که این نشست یک فرصت تاریخی برای تأمین صلح پایدار در افغانستان است. آقای پومپیو می‌افزاید که نشست بین‌الافغانی دوحه یک لحظۀ تاریخی است و طرف‌های صلح در این نشست سرنوشت بعدی افغانستان را رقم می‌زنند. به باور او، از همین خاطر دیدگاه همۀ اقشار جامعۀ افغانستان به شمول زنان و قربانیان جنگ باید در این نشست بازتاب یابد.

وزیر خارجۀ امریکا خطاب به هیأت‌های مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان و گروه طالبان می‌گوید که مذاکرات صلح باید به ثبات دایمی در افغانستان بینجامد. او خاطرنشان می‌سازد: «شما در پیروزی گفت‌وگوهای مستقیم مسوولیت بزرگی را در پیش دارید.» به گفتۀ او، همۀ جهان از مذاکرات قطر حمایت می‌کند و امریکا نیز حوادث گذشته نظیر حادثۀ یازدهم سپتامبر را فراموش نکرده است.

این دیپلمات ارشد امریکایی خاطرنشان می‌سازد که کشورش در پی تحمیل دیدگاه خود بر طرف‌های صلح در افغانستان نیست، اما به باور او، چرخش مسالمت‌آمیز قدرت تنها در چوکات نظام‌های دموکراتیک امکان‌پذیر است؛ نظامی که به سخن او، دیدگاه اکثریت را نیز انعکاس می‌دهد.

آقای پومپیو همچنان اضافه می‌کند که چگونه‌گی گزینش هیأت‌های مذاکراتی نسبت به آینده افغانستان روی آیندۀ کمک‌های امریکا در این کشور تأثیر خواهد داشت.

گفتنی است که در کنار مایک پومپیو، نماینده‌گان کشورهای قطر، ترکمنستان، اوزبیکستان، چین، ناروی، هند و پاکستان نیز در مراسم گشایش این نشست بین‌الافغانی سخنرانی کردند. همۀ دیپلمات‌ها از دوام موفقیت‌آمیز این گفت‌وگوها ابراز امیدواری می‌کنند. وزیر خارجۀ پاکستان می‌گوید که آغاز مذاکرات مستقیم میان گروه طالبان و دولت افغانستان نتیجۀ تلاش‌های جمعی به ویژه تلاش‌ حکومت پاکستان است. همچنان وزیر خارجۀ هند یادآوری می‌کند که هند خواهان صلحی در افغانستان است که از خاک این کشور به هند و منافع این کشور نباید تعرض شود.