n00180479-r-b-000

مسوولان امنیتی در شمال: امکان تشدید حملات در برابر طالبان وجود دارد

مسوولان امنیتی در شمال کشور می‌گویند که بر اساس هدایت رییس جمهور کشور نیروهای امنیتی و دفاعی از حالت «دفاع فعال» بیرون شده و حالت «تعرضی» را در برابر جنگ‌جویان گروه طالبان اختیار کرده‌اند. آنان از امکان افزایش حملات تعرضی بر مواضع گروه طالبان تا چند روز دیگر خبر می‌دهند.

محمدحنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی 209 شاهین در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «از دو ماه به این‌سو نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در حالت دفاع فعال قرار داشتند و تنها حملات تهاجمی مخالفان مسلح را دفع و خنثا می‌کردند.» آقای رضایی می‌افزاید: «پس از فرمان و حکم ریاست جمهوری امکان تغییرات زیادی در قسمت برنامه‌های عملیاتی قول اردوی 209 شاهین وجود دارد از جمله امکان تشدید حملات هوایی بر مواضع مخالفان مسلح دولت، امکان راه‌اندازی عملیات‌های تازه در ساحات تحت سلطۀ گروه طالبان و همچنان امکان تشدید عملیات‌های شبانه در برابر این گروه نیز وجود دارد.»

همچنان محمدکریم یورش، سخنگوی فرماندهی پولیس فاریاب به خبرگزاری نشانه می‌گوید که پولیس فاریاب 22 روز پیش عملیات تصفیه‌یی را در ولسوالی قیصار این ولایت آغاز کرده است. به گفتۀ او، نیروهای پولیس همین اکنون عملاً در میدان نبرد با جنگ‌جویان گروه طالبان قرار دارند.

افزون بر این، مسعود ندیم، سخنگوی پولیس ولایت جوزجان خاطرنشان می‌سازد که نیروهای امنیتی تا دو یا سه روز دیگر عملیات  پاک‌سازی را در مناطق ناامن و ولسوالی‌های جوزجان آغاز خواهند کرد.

این همه درحالی است که رییس جمهوری غنی شب گذشته (سه‌شنبه، 23 ثور) پس از رویدادهای خونین در کابل، ننگرهار، پکیتا و شماری از ولایت‌های دیگر به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور داد که از حالت دفاع فعال بیرون شوند و حالت تعرضی را در برابر جنگ‌جویان گروه طالبان اختیار کنند. نیروهای امنیتی در آغاز ماه حوت سال گذشته (1398) از حالت تعرضی به حالت دفاع فعال درآمدند. این اقدام آنان «حُسن نیت» دولت افغانستان در برابر روند صلح خوانده شده است.