نادر نادری

نادری: گروه‌های تماس هیأت‌های مذاکراتی دولت و طالبان باهم دیدار کردند

neshananews

28 September 2020

نادر نادری، سخنگوی هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان با طالبان می‌گوید که گروه‌های تماس هیأت‌های مذاکراتی دو طرف پس از دو روز وقفه، با هم دیدار کردند.

آقای نادری بامداد امروز (دوشنبه، هفتم میزان) در برگۀ توییترش نوشته است که این دیدار شام دیروز در دوحه، پایتخت قطر صورت گرفته است. آقای نادری می‌افزاید که این نشست مشترک گروه‌های تماس هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان چندین ساعت به درازا کشیده است. به گفتۀ او، دو جانب روی موارد اختلافی در کاشیوۀ مذاکرات مستقیم صلح بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

سخنگوی هیأت مذاکراتی دولت افغانستان با بیان این که «این بحث‌ها ادامه خواهند داشت» خاطرنشان می‌سازد که اختلاف روی دو مورد در کارشیوۀ گفت‌وگوهای آتی صلح تاکنون برطرف نشده است. آقای نادری اما جزییات بیشتری ارایه نکرده است.

تأکید طالبان بر پیشرفت در گفت‌وگوهای جاری صلح مبتنی بر موافقت‌نامۀ این گروه با امریکا و تعیین مذهب حنفی به عنوان یگانه مرجع شرعی برای حل اختلاف‌های آتی در گفت‌وگوهای صلح مواردی هستند که هیأت مذاکراتی دولت با درج آن در کارشیوۀ این گفت‌وگوها مخالفت نشان داده است.

هیأت دولت افغانستان بر ضرورت برقراری آتش‌بس سرتاسری، پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح مبنی بر فیصله‌های «لویه جرگۀ» مشورتی صلح و مشخص نشدن مرجع واحد مذهبی برای حل اختلاف‌ها در گفت‌وگوهای مستقیم صلح در کارشیوۀ مذاکرات تأکید دارند. دو طرف با گذشت پانزده روز از گشایش این مذاکرات در دوحه هنوز هم روی این مسایل به توافق نرسیده‌اند.