نادر نادری

نادر نادری: برای موفقیت روند صلح، تعذیرات مشخصی بر حامیان خارجی طالبان وضع شود

neshananews

07 March 2021

نادر نادری، سخنگوی هیات مذاکره کنندۀ صلح دولت افغانستان می‌گوید، برای موفقیت روند جاری صلح افغانستان تعذیرات مشخص بین‌المللی بر حامیان خارجی طالبان از جمله پاکستان باید وضع شود.

آقای نادری امروز(یکشنبه، هفدهم حوت) در یک نشست علمی در کابل می‌گوید، پاکستان تاکنون از استراتیژی ادامۀ جنگ در افغانستان دست برنداشته است.

آقای نادری، می‌افزاید که هرچند این کشور در گفتار به گونۀ پی در پی مدعی شده است که خواستار ختم جنگ در افغانستان است اما به گونۀ عملی اقدامی برای ختم جنگ در کشور انجام نداده است.

نادری، امتیاز دهی به پاکستان برای تشویق این کشور به تغییر رویکرد خود نسبت به افغانستان را نادرست دانسته، می‌افزاید که جامعۀ جهانی تعذیرات مشخصی را بر پاکستان باید وضع کند. او وضع تعذیرات بین‌المللی بر مقام‌های ارشد پاکستان و اعمال فشار بر این کشور برای قطع حمایت اسلام‌آباد از طالبان را ضروری می‌داند.

 نادری همچنان یادآور می‌شود که در ظرف یک ماه گذشته که گفت‌وگوهای صلح در قطر از سر گرفته شده، بحث‌های جدی روی ختم جنگ در کشور صورت نگرفته است.

او ابراز امیدواری می‌کند که با تحولات جدیدی که در روند صلح کشور رونما شده، این گفت‌وگوها به صورت جدی آغاز شود.

گفتنی است که به تازگی زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان به کابل و دوحه سفر کرده و طرح جدیدی را برای ختم جنگ در افغانستان با دولت، سیاسیون و طالبان شریک کرده است. گفته می‌شود در این طرح ایجاد حکومت موقت و ائتلافی صلح پیشنهاد شده است.