IMG-20210513-WA0006

نامۀ سرگشادۀ فرهاد دریا به ملا برادر؛ آتش‌بس سه روزه، تمدید شود

neshananews

13 May 2021

فرهاد دریا، هنرمند شناخته‌شدۀ کشور در یک نامۀ سرگشاده به ملا برادر، معاون سیاسی گروه طالبان، خواهان تمدید آتش‌بس پس از روزهای عید فطر شده است.

آقای دریا، در این نامۀ سرگشاده که ناوقت روز گذشته(چهارشنبه، 22 ثور) در برگۀ فیسبوکش منتشر کرده، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان را خطاب قرار داده و خواهان پایان خشونت‌ها درکشور شده است.

آقای دریا، می‌نویسد« آتش بس سه روزه را دایمی اعلان کنید. یقین داشته باشید در دل نسل‌های آینده با نام نیک، زنده خواهید ماند. اما مطمین باشید بعد از خروج خارجی‌ها، با شلیک هر گلولۀ مجانی که قلب یک مومن سوراخ می‌شود، شما مسوول درجه اول خواهید بود.»

آقای دریا، در بخشی از این نامه مشروعیت جنگ جاری در افغانستان را زیر سوال برده است. به گفتۀ او« جنگ جاری در افغانستان، جنگ دیگران است و مشروعیت دینی و اخلاقی ندارد.»

او در بخشی از این نامه خاطر نشان می‌سازد که افغانستان امروز با 25 سال پیش(زمان حاکمیت) طالبان به صورت جدی تفاوت کرده است و طالبان نمی‌توانند با دیدگاه گذشتۀ خود برمردم حاکم شوند.

این در حالی است که گروه طالبان در روزهای عید فطر، برای سه روز آتش‌بس اعلام کرده است، اقدامی‌که از سوی حکومت نیز همراهی شده است. با وجود اینکه اکثر طرف‌های صلح خواستار تمدید آتش‌بس شده‌اند اما طالبان تاکنون در این مورد پاسخ مثبت نگفته‌اند.