مذاکرات دوحه

نماینده‌گان ویژۀ امریکا و کشورهای اروپایی خواهان تشکیل حکومت انتقالی در افغانستان شدند

neshananews

24 July 2021

نماینده‌گان ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا و کشورهای اروپایی با نشر اعلامیۀ مشترکی از دولت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهند که روی تشکیل حکومت انتقالی به توافق برسند.

وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا بامداد امروز (شنبه، دوم اسد) این اعلامیه را نشر کرده است. در این اعلامیه آمده که توافق دولت افغانستان و گروه طالبان روی همۀ مسایل صلح، زمان‌گیر است.

بنابراین، نماینده‌گان ویژۀ امریکا و کشورهای اروپایی از دولت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهند که برای تسریع مذاکرات صلح و زمینه‌سازی برای یک توافق نهایی روی مکانیزم گذار (دولت انتقالی) توافق کنند.

کاهش قابل توجه خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس از شرایط دست‌یابی به این توافق خوانده می‌شود. نماینده‌گان ویژۀ این کشورها از ادامۀ سطح بلند خشونت‌ها در افغانستان و موارد نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

بر اساس این اعلامیۀ مشترک، خشونت‌های اخیر به بی‌جا شدن هزاران خانواده منجر شده و شهروندان ملکی افغانستان را در شرایط دشواری قرار داده است.

این در حالی است که پس از حدود سه ماه ادامۀ خشونت‌های گسترده در کشور هیأت بلندپایۀ دولت افغانستان به سرپرستی عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور به دوحه سفر کرد و با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان دیدار کرد.

هرچند این دیدار به کاهش خشونت‌ها منجر نشد، اما پس از این دیدار گفت‌وگوهای صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر از سر گرفته شده است.

طالبان نیز می‌گویند تا زمانی که محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در قدرت باشد، رسیدن به صلح دشوار خواهد بود. آقای غنی اما با روی کار آمدن حکومت انتقالی مخالف است.