طالبان

نماینده‌گی‌های سیاسی 15 کشور: طالبان با اعلام آتش‌بس دایمی زمینۀ توافق سیاسی را فراهم کنند

neshananews

19 July 2021

نماینده‌گی‌های سیاسی پانزده کشور، اتحادیۀ اروپا و ناتو با نشر اعلامیۀ مشترکی از افزایش خشونت‌ها توسط طالبان در افغانستان انتقاد می‌کنند و خواهان اعلام آتش‌بس فوری از سوی این گروه هستند.

نماینده‌گی‌های سیاسی آسترالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، کوریا، هالند، اسپانیا، سویدن، انگلستان، امریکا، مأموریت ملکی ناتو و اتحادیۀ اروپا امروز (دوشنبه، 28 سرطان) در یک اعلامیۀ مشترکی خواهان برقراری آتش‌بس در افغانستان شده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که طالبان باید خشونت‌ها را فوراً متوقف کنند و با اعلام آتش‌بس سرتاسری و دایمی زمینۀ یک توافق سیاسی فراگیر را در افغانستان فراهم سازند.

بر اساس این اعلامیه، خشونت‌های گستردۀ طالبان که بیشتر افراد ملکی را در معرض کشتار و خشونت قرار می‌دهد و زیربناهای عامه را تخریب می‌کند، دست‌یابی به یک توافق سیاسی را دشوار خواهد ساخت.

بر اساس این اعلامیه، خشونت‌های گستردۀ جنگ‌جویان طالبان در داخل افغانستان و اظهارات رهبران آنان در باب حمایت از حل و فصل سیاسی مشکل افغانستان از طریق گفت‌وگوها در تناقض آشکار قرار دارد.

در این اعلامیه تأکید شده است که در مناطق زیر کنترل گروه طالبان زیرساخت‌های عامه تخریب شده و افراد ملکی شکنجه می‌شوند. مهمتر از این‌ همه، محدودیت‌های جدی فراروی فعالیت روزانۀ زنان و دختران وضع شده و حقوق بشری آنان نقض شده است.

این پانزده کشور در اعلامیۀ مشترک خود تأکید می‌ورزند که طالبان به رفتار خشونت‌بار خود با غیرنظامیان و نقض حقوق بشری پایان دهند.

این در حالی است که پس از حدود دو ماه خشونت‌های گسترده در کشور فصل تازۀ گفت‌وگوهای صلح در دوحه کلید خورده و انتظار می‌رود دولت افغانستان و گروه طالبان در جریان روزهای عید قربان آتش‌بس اعلام کنند.