یمگان

نگرانی از حمله‌های شبانۀ طالبان بر خانه‌های رهایشی در ولسوالی بهارک بدخشان

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که جنگ‌جویان گروه طالبان پس از شکست‌های پی‌درپی‌ در ولسوالی‌های جرم، وردوج و یمگان این ولایت، دست به ترورهای شبانه زده و نظامیان و غیرنظامیان را در خانه‌های‌شان مورد هدف قرار می‌دهند.

به گفتۀ مسوولان محلی ولایت بدخشان، افراد وابسته به گروه طالبان سه شب پیش (دوشنبه، 29 ثور) بر خانۀ یکی از آواره‌گان ولسوالی وردوج که در ولسوالی بهارک بسر می‌برد، یورش برده و همۀ اعضای این خانواده را گلوله‌باران کرده‌اند. در این رویداد یکی از باشنده‌گان محل به نام بریالی همراه با دو دختر و همسرش نیز زخمی شده‌اند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان می‌گوید که اکنون زخمیان این رویداد در شفاخانۀ ولایتی فیض‌آباد بسر می‌برند و وضعیت یکی از آنان به نام حسینا وخیم است. به گفتۀ آقای نظری، جنگ‌جویان گروه طالبان برای انتقام‌گیری از نیروهای امنیتی و قدرت‌نمایی با افزایش حملات تهاجمی و ترورهای شبانه حتا به زنان و کودکان نیز رحم نمی‌کنند.

همچنان یک سرباز نیروهای کوماندوی کشور به نام خیرالله که برای سپری کردن رخصتی‌هایش به ولسوالی بهارک آمده بود به تازه‌گی شب‌هنگام از سوی افراد مسلح ناشناس از خانه بیرون کشیده شده  و در فاصلۀ 100متری خانه‌اش تیرباران شده است. منابع محلی در ولسوالی بهارک می‌گویند که شمار زیادی از قتل‌های مرموز در این ولسوالی توسط افراد نفوذی طالبان صورت می‌گیرد و بیش‌ترین ترورها را جنگ‌جویان این گروه انجام می‌دهند.

بهارک در جنوب‌شرق بدخشان، یکی از ولسوالی‌های نسبتاً امن این ولایت است که در همسایه‌گی ولسوالی ناآرام وردوج موقعیت دارد و مسیر عبوری و مرکز دادوستد 12 ولسوالی این ولایت می‌باشد. گروه طالبان طی سال‌های پسین حمله‌های خونین را برای تصرف این ولسوالی به راه انداخته‌اند، اما به استثنای یک‌بار آن‌هم برای چند ساعت محدود، دیگر قادر به تصرف این ولسوالی نشدند.