IMG-20200303-WA0014

نگرانی شهروندان هرات از رهایی پنج هزار زندانی طالب

عاطفه غفوری

04 March 2020

شماری از جوانان و فعالان مدنی در هرات با راه‌اندازی یک تجمع در این ولایت نسبت به رهایی پنج هزار زندانی طالب از زندان‌های کشور ابراز نگرانی کردند.

این افراد می‌گویند که توافق اخیر آمریکا با طالبان، هیچ تضمینی را برای پیشگیری از پیوستن دوباره افراد رها شده به صفوف جنگ پیش‌بینی نکرده است.

براساس توافقنامۀ صلح آمریکا و طالبان دولت افغانستان باید پنج هزار زندانی طالب را تا نهم ماه مارچ سال جاری میلادی از زندانهای کشور آزاد کند.

بندی از توافقنامه که با مخالفت رئیس جمهور اشرف غنی نیز مواجه شده است.

سه روز پیش رئیس جمهور در واکنش به توافقنامه آمریکا و طالبان گفت که رهایی این زندانیان از صلاحیت‌های مردم افغانستان است.

رها جعفری، از بانوانی که امروز در مقابل دفتر والی هرات تجمع کرده بودند می‌گوید، در صورت رهایی این افراد، بیم بازگشت دوبارۀ آنها به صفوف جنگ قوت پیدا می‌کند.

او می‌گوید هیچ تضمینی برای صلح‌پذیری طالبان نیست و خودداری طالبان رها شده از زندان برای بازگشت به جنگ نیز در توافقنامه تضمین نشده است.

مرتضی احمدی از دیگر افراد حاضر در اعتراض امروز، می‌گوید در پیوند به رهایی پنج هزار زندانی طالب از زندان‌های افغانستان، باید رضایت دولت و مردم افغانستان تامین شود.

او گفت طالبان باید نشان دهند که دوباره سودای تشدید جنگ و کنترول شهرهای افغانستان به وسیله تفنگ را در سر ندارند.

توافقنامه صلح طالبان با آمریکا در دهم ماه حوت به امضا رسید.

بخشی از این توافقنامه به رهایی پنج‌هزار زندانی طالب از زندان‌های افغانستان و یک هزار زندانی در بند طالبان پرداخته است.

امری که با مخالفت هرچند موقت رئیس جمهور افغانستان مواجه شده است.

اما منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که رهایی این زندانیان تا نهم ماه مارچ یعنی پنچ روز دیگر بخش مهمی از توافقنامه است و از پیش شرط‌های آغاز مذاکرات بین الافغانی محسوب می‌شود.