رسانه ها

نی: آزادی بیان و رسانه‌ها به عنوان «خط سرخ» در نشست استانبول تعریف شود

neshananews

11 April 2021

نهاد نی یا حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که آزادی بیان و رسانه‌های آزاد باید به عنوان خط سرخ در نشست استانبول تعریف شود.

این نهاد امروز (یک‌شنبه، 22 حمل) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان و هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح دولت باید از ارزش‌ها و حقوق شهروندان کشور در نشست استانبول پاسداری کنند.

در خبرنامۀ این نهاد آمده که آزادی بیان و رسانه‌های آزاد باید به عنوان «خط سرخ» در نشست صلح استانبول تعریف شود و پس از صلح آزادی رسانه‌ها محفوظ بماند. این نهاد آزادی بیان را از حقوق اساسی شهروندان توصیف می‌کند و می‌افزاید که طرف‌های صلح روی این اصل اساسی نباید معامله کنند.

نی یادآور می‌شود که جامعۀ رسانه‌یی افغانستان از احتمال معامله شدن حقوق شهروندان به ویژه آزادی بیان در نشست استانبول نگران هستند و از این‌رو، طرف‌های صلح باید اطمینان دهند که روی این اصل اساسی معامله‌یی صورت نخواهد گرفت.

این در حالی است که تا یک هفتۀ دیگری قرار است یک نشست بزرگ بین‌المللی در مورد صلح افغانستان در شهر استانبول ترکیه برگزار شود. رهبران ارشد دولت افغانستان و گروه طالبان در این نشست اشتراک می‌کنند و سنگ‌بنای حکومت آیندۀ کشور در این نشست گذاشته خواهد شد.