مجیب خلوتگر

نی خواستار رهایی یک خبرنگار محلی از بند امنیت ملی در زابل شد

neshananews

06 July 2020

دفتر «نی» حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان خواهان رهایی محبوب‌الله حکیمی، خبرنگار محلی از بند امنیت ملی در ولایت زابل است. این خبرنگار محلی از شش روز به این‌سو در بند امنیت ملی است.

دفتر «نی» امروز (دوشنبه، شانزدهم سرطان) با نشر خبرنامه‌یی از ریاست عمومی امنیت ملی کشور می‌خواهد که «محبوب‌الله حکیمی، خبرنگار رادیو بیان را هرچه زودتر آزاد کند تا باشد که بر اساس قانون، پروندۀ این خبرنگار از سوی کمیسیون بررسی تخلفات و شکایات رسانه‌یی در وزارت اطلاعات و فرهنگ بررسی شود.»

بر اساس معلومات دفتر این خبرنگار محلی در قضیۀ اهانت به رییس‌جمهور بازداشت شده است. در خبرنامۀ این نهاد آمده است: «در فیلمی که ۲۴ ساعت قبل از نشر این خبرنامه در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، آقای حکیمی می‌گوید که از حساب رخ‌نامه‌اش مواردی نشر شده است که اهانت به رییس‌جمهور است و از آن بابت معذرت می‌خواهد.»

از آن‌جایی ‌که بر اساس قانون رسانه‌های همه‌گانی، هر شکایت رسانه‌یی باید از سوی کمیسیون رسیده‌گی به تخلفات و شکایات رسانه‌یی در وزارت اطلاعات و فرهنگ بررسی شود؛ این نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان می‌گوید که ضبط و نشر چنین ویدیویی که بر اساس شواهد و قراین از سوی امنیت ملی انجام‌شده است، غیرقانونی و در تضاد با قانون رسانه‌های افغانستان است.

نی تأکید می‌ورزد که کارمندان امنیت ملی نباید در زمینۀ «خطاهای رسانه‌یی» و بررسی آن‌ها اقدام کنند. به باور نی، قانون رسانه‌های کشور در این بارۀ وضاحت داده است و موضوع باید از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ بررسی شود.