مجیب خلوتگر

نی: طرف‌های مذاکره‌کننده باید آزادی بیان را در گفت‌وگوهای صلح تضمین کنند

neshananews

14 September 2020

نهاد «نی» حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که طرف‌های مذاکره‌کنندۀ صلح باید حفظ آزادی بیان و ارزش‌های حقوق بشری را درگفت‌وگوهای صلح تضمین کنند.

مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی امروز (دوشنبه، 24 سنبله) در یک نشست خبری در کابل تصریح می‌کند که در دیدگاه طالبان نسبت به ارزش‌های حقوق بشری از جمله «آزادی بیان» تغییری پدیدار نشده است. آقای خلوتگر می‌گوید که مصاحبه‌هایی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی از حاشیۀ نشست قطر دست‌به‌دست می‌شوند، این حقیقت را بیان می‌کند که هیچ تغییری در رویکرد طالبان نسبت به ارزش‌های حقوق بشری و آزادی بیان به میان نیامده است.

آقای خلوتگر می‌افزاید که از همین‌رو، طرف‌های مذاکره‌کننده باید به نگرانی‌های جدی شهروندان افغانستان در این زمینه پاسخ بگویند و تضمین‌های لازم را مبنی بر حفظ ارزش‌های حقوق بشری از جمله آزادی بیان در گفت‌وگوهای صلح ارایه کنند.

به باور رییس اجرایی دفتر نی، برخورد «کجدار و مریز» با ارزش‌های حقوق بشری مردم افغانستان نظیر آزادی بیان، خیانتی علیه منافع مردم تلقی می‌شود و باید از آن پرهیز شود.

باوجود این نگرانی‌ها، انتظار می‌رود که طالبان روی حفظ ارزش‌های حقوق بشری در جریان گفت‌وگوهای صلح توافق کنند. ملاعبدالغنی برادر، معاون رهبری گروه طالبان در مراسم گشایش گفت‌وگوهای مستقیم صلح در قطر بر ایجاد یک «نظام اسلامی که همۀ شهروندان افغانستان برادرانه در چوکات آن زنده‌گی کنند» تأکید داشت. این سخنان آقای برادر امیدواری‌ها را به حفظ این ارزش‌ها بیشتر می‌سازد.