خشونت

نی: عاملان خشونت علیه خبرنگاران باید مجازات شوند

neshananews

02 November 2020

نی یا نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان می‌گوید که معافیت عاملان خشونت علیه خبرنگاران هنوز هم ادامه دارد و حکومت باید به این فرهنگ نقطۀ پایانی بگذارد.

این نهاد امروز (دوشنبه، دوازدهم عقرب) همزمان با روز جهانی پایان معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران با نشر اعلامیه‌یی می‌گوید که فرهنگ معافیت عاملان خشونت علیه خبرنگاران تاکنون پایان نیافته است.

در اعلامیۀ این نهاد آمده است که از میان بیش از یک هزار و 500 پروندۀ خشونت علیه خبرنگاران که از سال 1380 خورشیدی به این‌سو ثبت شده است، تنها 60 پرونده روند محاکماتی خود را سپری کرده است.

اعلامیۀ دفتر نی می‌افزاید که از این میان حدود 50 پروندۀ دیگر روند بررسی عدلی خود را سپری می‌کند، اما سایر پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران عملاً بررسی نشده است.

این نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان از حکومت می‌خواهد که فرهنگ معافیت عاملان خشونت علیه خبرنگاران را پایان دهد و کسانی که علیه خبرنگاران مرتکب خشونت شده‌اند را مجازات کند.

این در حالی است که بر اساس معلومات فدراسیون خبرنگاران افغانستان از سال 1380 خورشیدی تاکنون بیش از 100 خبرنگاران در حمله‌های مسلحانه، درگیری‌ها و حمله‌های هدف‌مند گروه‌های مسلح مخالف دولت جان باخته‌اند و صدها خبرنگار دیگر با توهین، تحقیر و برخورد فزیکی مقام‌های دولتی روبه‌رو شده‌اند.