herat

هرات در سلطه کرونا؛ شمار مبتلایان از مرز ۱۸۰ نفر گذشت

عاطفه غفوری

02 April 2020

با این‌که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ولایت هرات همه‌روزه در حال افزایش است، اما وزارت صحت عامه هیچ توجۀ به تامین امکانات بهداشتی در این ولایت نکرده است.

ریاست صحت عامۀ هرات شب گذشته از ثبت ۴۱ واقعۀ مثبت دیگر ویروس کرونا «کووید 19» در این ولایت خبر داد. عبدالحکیم تمنا، رییس این اداره گفت 24 مرد و 17 زن شامل این واقعات تازه است. با این حال، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ولایت هرات به ۱۸۴ نفر رسید.

آقای تمنا همچنان خاطرنشان ساخت که ویروس کرونا در این ولایت وارد مرحلۀ «گردش اجتماعی» شده است. به سخن او، هیچ یکی از این مبتلایان تازه، پیشینۀ سفر به ایران و یا کشورهای دیگر آلوده به «کووید 19» را نداشته‌اند.

بر اساس آمار موجود تاکنون سه فرد مبتلا به این ویروس در ولایت هرات جان باخته‌‌اند. مسوولان ریاست صحت عامۀ هرات می‌گویند که وضعیت پنج فرد مبتلا به ویروس کرونا در این ولایت بهبود یافته است.

یکی از این بهبود یافته‌گان عبدالروف قاری‌زاده، داکتر شفاخانه مرکزی هرات است. او پس از سپری کردن یک دوره قرنطینۀ خانه‌‌گی دوباره صحت‌یاب شده است. عبدالروف قاری‌زاده از دولت می‌خواهد که امکانات لازم را برای افراد مبتلا به ویروس کرونا «کووید 19» در هرات، فراهم کند.

حکومت از آغاز هفتۀ روان شهر هرات را قرنطینه کرده است. تنها نانوایی‌ها، دواخانه‌ها، دکان‌های فروش نیازهای اولیه و شماری از ادارات محدود اجازه فعالیت دارند.

با این همه، کمبود امکانات بهداشتی مانند دستگاه‌های تنفس دهی (وینتیلاتور)  و تجهیزات محافظتی از عمده‌ترین نگرانی مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت هرات است.

از سویی دیگر، شمار مجموعی مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به

۲۳۹ نفر رسیده است.