برنامه هنری

هشتمین دور هفتۀ حقوق بشر زیر عنوان «جنگ و حافظۀ جمعی» از سوی بنیاد آرمان‌شهر برگزار می‌شود

neshananews

06 December 2020

بنیاد آرمان‌شهر هشتمین دور هفتۀ حقوق بشر را زیر عنوان «جنگ و حافظۀ جمعی» برگزار می‌کند. این همایش فرهنگی به مناسبت سال‌یاد تأسیس بنیاد آرمان‌شهر به گونۀ یک نشست ویدیویی و از راه دور برگزار می‌شود.

بر اساس خبرنامۀ این بنیاد فرهنگی، این همایش دیروز (شنبه، پانزدهم قوس) آغاز شده و تا 21 قوس ادامه خواهد داشت. در این برنامۀ فرهنگی سه گفت‌وگوی مفصلی پیرامون حافظۀ جمعی، جنگ و جنسیت به بحث گرفته می‌شوند. همچنان راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی در پیوند به «پدرسالاری، سلطه، خشونت و آزار جنسی» و «برابری، جهان شمولی و خاص‌گرایی شهروندی» بخش دیگری این برنامه است.

در خبرنامۀ این نهاد آمده است که چهره‌های متخصص ملی و بین‌المللی در این برنامۀ هفت‌روزه از راه دور شرکت می‌کنند. مسوولان بنیاد آرمان‌شهر می‌گویند که در این همایش فرهنگی یک میز گرد زیر عنوان «جنسیت و ملت» نیز دایر خواهد شد. در این برنامه نظریه‌های «جنسیت و شهروند فرا جنسیتی» و «زنان، بازتولید فرهنگی و زیستی ملت و مناسبات جنسیتی» نیز به بررسی گرفته می‌شوند.

همچنان از چهرهای پیشتاز فرهنگی و هنری در حوزۀ زبان فارسی در این برنامه یادبود می‌شود. برگزاری نمایشگاه عکس‌ از داشته‌های مسعود حسینی، عکاس سرشناس کشور نیز جزو این برنامه است. افزون بر این فراخوان هفتمین دور جایزۀ «سیمرغ» نیز در این برنامه مطرح می‌شود.

کارشناسانی از افغانستان، تاجیکستان، ایران، فلسطین، مالزی، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا نیز در مراسم پایانی این برنامه حضور خواهند یافت.

گفتنی است که بنیاد آرمان‌شهر به مناسبت روز جهانی حقوق بشر همه‌ساله دورۀ هفت‌روزۀ «هفتۀ حقوق بشر» را راه‌اندازی می‌کند. بخشی از برنامۀ امسال به دلیل نگرانی‌های ناشی از ویروس کرونا به گونۀ مجازی و از راه دور برگزار می‌شود. مسوولان این نهاد فرهنگی می‌گویند که با راه‌اندازی این دست برنامه‌ها تلاش دارند مفاهیم حقوق بشری را به شهروندان کشور آموزش دهند.