بهسود

هیأت بررسی‌کنندۀ شورای امنیت به بهسود رسید

neshananews

02 February 2021

شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که هیأت اعزامی این شورا برای بررسی چگونه‌گی درگیری میان نیروهای امنیتی و باشنده‌گان ولسوالی بهسود، به میدان‌وردک رسیده است.

این شورا امروز (سه‌شنبه، چهاردهم دلو) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که این هیأت به ولسوالی حصۀ اول بهسود ولایت میدان‌وردک رسیده و بررسی‌هایش را در پیوند به چگونه‌گی وقوع این درگیری آغاز کرده است. خبرنامۀ شورای امنیت می‌افزاید که در این هیأت نماینده‌گانی از شورای ملی، ادارۀ ارگان‌های محل و وزارت امور داخله شامل‌اند. این شورا از بررسی همه‌جانبۀ رویداد بهسود اطمینان می‌دهد.

در خبرنامۀ این شورا آمده است که هیأت اعزامی شورای امنیت ملی دو روز پیش نیز به بهسود سفر کرده بود، اما چرخ‌بال این هیأت به دلیل مساعد نبودن آب و هوا نتوانست در بهسود نشست کند.

این در حالی است که درگیری میان نیروهای پولیس ملی و هواداران عبدالغنی علی‌پور، فرمانده نیروهای خیزش مردمی روز جمعۀ هفتۀ گذشته پس از آن آغاز شد که باشنده‌گان ولسوالی‌ حصۀ اول بهسود به حضور گستردۀ نیروهای پولیس در این ولسوالی اعتراض کردند.

برخی از منابع مردمی می‌گویند که بیش از 20 فرد ملکی در جریان این درگیری کشته شده‌اند. شورای امنیت ملی نیز تلفات غیرنظامیان در جریان این درگیری مسلحانه را تأیید می‌کند، اما تاکنون آماری در این پیوند ارایه نکرده است.

از سوی دیگر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز اعلام کرده است که هیأتی از این کمیسیون قرار است برای بررسی وضعیت این ولسوالی و تلفات افراد ملکی در این درگیری به ولسوالی بهسود اعزام شود.