به خشونت کشیده شدن اعتراض باشنده گان بدخشان

هیأت حقیقت‌یاب مجلس: مسوولان محلی بدخشان در پیوند به سرکوب معترضان مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند

neshananews

21 June 2021

اعضای هیأت حقیقت‌یاب مجلس نماینده‌گان پس از بررسی چگونه‌گی به خشونت گراییدن تظاهرات باشنده‌گان بدخشان، خواهان پیگرد قضایی مسوولان محلی این ولایت شده‌اند.

خان‌آقای رضایی، عضو این هیأت مجلس امروز (دوشنبه، 31 جوزا) در نشست عمومی مجلس نماینده‌گان نتایج بررسی‌های هیأت حقیقت‌یاب مجلس را از چگونه‌گی به خشونت کشیدن اعتراض‌های اخیر بدخشان، همه‌گانی کرد.

آقای رضایی می‌گوید که مسوولان محلی بدخشان به شمول والی و فرمانده پولیس این ولایت با آن که پیش از پیش مطلع شده بودند که باشنده‌گان فیض‌آباد دست به اعتراض مدنی می‌زنند، اما در تأمین امنیت این معترضان غفلت کرده‌اند.

آقای رضایی می‌افزاید در نتیجۀ به خشونت‌ گراییدن این اعتراض مدنی، دست‌کم هشت معترض ملکی جان باخته و 42 تن دیگری زخم شده‌اند.

این عضو هیأت حقیقت‌یاب مجلس تأکید می‌ورزد که در پیوند به این رویداد والی بدخشان نخست باید از سمتش برکنار شود و با فرمانده پولیس این ولایت مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. به بیان او، آن عده از افسران میان‌رتبه و پایین‌ربتۀ پولیس که در این رویداد دست داشتند نیز مورد بازپرس قرار بگیرند.

گفتنی است که حدود دو هفته پیش باشنده‌گان شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان در واکنش به افزایش ناامنی و قطع آب آشامیدنی دست به اعتراض مدنی زدند. این اعتراض اما به خشونت گرایید.