سربازان آسترالیایی

هیأت مشترکی بد رفتاری نظامیان آسترالیایی در افغانستان را بررسی می‌کند

neshananews

10 December 2020

وزارت امور خارجۀ کشور اعلام کرده است که افغانستان و آسترالیا یک هیأت مشترکی را برای رسیده‌گی به ادعای بدرفتاری نظامیان آسترالیایی با غیرنظامیان در افغانستان، تشکیل می‌دهند. این هیأت قرار است موضوع بد رفتاری نظامیان آسترالیایی هنگام مأموریت در افغانستان را به گونۀ کامل بررسی کنند.

وزارت امور خارجۀ کشور با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که این تصمیم امروز (پنج‌شنبه، بیستم قوس) در صحبت تیلیفونی محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجۀ کشور با خانم ماریس پین، وزیر خارجۀ آسترالیا روی دست گرفته شده است. به نقل از خبرنامۀ وزارت خارجه، آقای اتمر این پیشنهاد را مطرح کرده و وزیر خارجۀ آسترالیا نیز از آن استقبال کرده است.

به نقل از این خبرنامه، بد رفتاری نظامیان آسترالیایی با غیرنظامیان در افغانستان بین سال‌های 2005 تا 2016 میلادی از سوی این هیأت مشترک بررسی خواهد شد.

این در حالی است که موضوع بد رفتاری نظامیان آسترالیایی در افغانستان از هفت سال به این‌سو مطرح است. بازرس ویژۀ وزارت دفاع آسترالیا به گونۀ مفصلی به این موضوع پرداخته است. نتایج این بررسی که حدود یک ماه پیش همه‌گانی شد، نشان می‌دهد که دست‌کم نوزده تن از نیروهای ویژۀ آسترالیا در زمان مأموریت‌ در افغانستان ده‌ها غیرنظامی افغانستان را شکنجه کرده و به قتل رسانده‌اند.

پس از نشر این بررسی، خبرگزاری «رویترز» عکسی را منتشر کرد که نشان می‌دهد سربازان آسترالیایی با پای مصنوعی یک عضو طالبان که گفته می‌شود در ولایت ارزگان توسط این نیروها بازداشت شده است، آب‌جَو می‌نوشند.