شکنجه

هیأت وزارت خارجۀ ایران به منظور بررسی رویداد مرزی به کابل می‌آید

neshananews

20 May 2020

وزارت خارجۀ کشور از سفر یک هیأت وزارت خارجۀ ایران به کابل خبر می‌دهد. این هیأت ایرانی به منظور بررسی موضوع «شکنجه و پرتاب کارجویان افغانستان در آب» عازم کابل شده‌ است.

وزارت خارجه امروز (چهارشنبه، ۳۱ ثور) با نشر خبرنامه‌یی تصریح می‌کند که بر اساس موافقت‌نامۀ کمیساران سرحدی ایران و افغانستان که در سال 1335 هجری شمسی به امضا رسیده است، هیأت بلندرتبۀ دیپلومات‌های ایران به منظور بررسی همه‌جانبۀ رویداد 12 ثور ۱۳۹۹ در امتداد مرز میان دو کشور، به کابل سفر خواهند کرد.

این خبرنامۀ می‌افزاید که در رأس این هیأت محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجۀ ایران قرار دارد. وزارت خارجۀ کشور افزوده است که سفر هیأت بلندرتبۀ وزارت خارجۀ ایران به کابل و تحقیق مشترک روی اسناد و مدارک رویداد 12 ثور، می‌تواند به روشن‌سازی جزییات آن، اخذ تصمیم‌های بعدی از سوی دو دولت و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده کمک کند.

بر اساس گزارش‌ها، حدود سه هفته پیش، ۵۷ کارجوی افغانستان که از مرز مشترک با ایران در منطقۀ «دهانۀ ذوالفقار» وارد ایران شده بودند، نیمه‌های شنبه‌شب (دوازدهم ثور) از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت، شکنجه و سپس به رودخانۀ «هریرود» پرتاب شدند.

ایران پس از رسانه‌یی شدن این رویداد، با نشر بیانیه‌‌یی، دخیل بودن مرزبانانش را در شکنجه و به رودخانه انداختن کارجویان افغانستان رد کرد، اما حکومت افغانستان دو هیأت جداگانه، یکی در سطح محلی هرات و دیگری در سطح حکومت مرکزی، را برای بررسی این رویداد تشکیل داده است.