فاریاب

والی فاریاب: در هفت روز گذشته ده‌ها روستای این ولایت از حضور جنگ‌جویان طالبان پاک‌سازی شده است

محمدجان آریا

07 September 2020

مسوولان محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که در یک هفتۀ گذشته ده‌ها روستای ولسوالی قیصار از حضور جنگ‌جویان گروه طالبان پاک‌سازی شده است. به سخن آنان، در این جریان حدود یک‌صد جنگ‌جوی طالبان نیز کشته و یا زخمی شده‌اند.

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب می‌گوید که در جریان یک هفتۀ گذشته شمار نیروهای امنیتی در ولسوالی قیصار افزایش یافته و ده‌ها روستای این ولسوالی از تصرف طالبان بیرون شده است. به گفتۀ او، در این جریان بیش از یک‌صد جنگ‌جوی طالبان نیز کشته و یا زخمی شده‌اند. او اما شمار دقیق کشته شده‌گان و زخمیان طالبان را مشخص نمی‌سازد. والی فاریاب می‌افزاید که اکنون تلاشی «خانه‌به‌خانه» نیز در روستاهای ولسوالی قیصار آغاز شده است.

بر اساس گزارش‌های امنیتی ملا ناصر فاریابی فرمانده قطعۀ سرخ طالبان، مولوی خلیل ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی قیصار و مولوی نورالهدا فرماندهان ارشد طالبان از افراد کلیدی این گروه هستند که در یک هفتۀ گذشته در درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.

در همین حال، محمدحنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در صحبت با خبرگزاری نشانه توضیح می‌دهد که ینگی‌پایین، حیدرخانه، بندر شاخ و ارضلیک از روستاهای بزرگی‌اند که در هفت روز گذشته از تصرف جنگ‌جویان طالبان بیرون شده‌اند.

این همه در حالی است که بر اساس اطلاعاتی که از سوی قول اردوی 209 شاهین منتشر شده است، گروه طالبان با راه‌اندازی یک عملیات بزرگ قصد سقوط مرکز ولسوالی قیصار را داشتند. مسوولان امنیتی در فاریاب می‌گویند که این گروه یک هفته پیش ده‌ها جنگ‌جوی خود را از ولایت‌های بادغیس، غور، بغلان، کندز و هلمند به ولسوالی قیصار فراخوانده بودند.

گروه طالبان اما از آغاز درگیری‌ها در ولسوالی قیصار تاکنون به رسانه‌ها چیزی نگفته‌اند.