Zamir-Kabulov

واکنش وزارت خارجه به سخنان کابلوف: طالبان آمادۀ حل سیاسی بحران افغانستان نیستند

neshananews

22 July 2021

وزارت خارجۀ کشور در واکنش به اظهارات ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید که طالبان آمادۀ حل سیاسی بحران جاری درکشور نیستند.

این وزارت ناوقت روز گذشته(چهارشنبه، 30 سرطان) دریک خبرنامه‌ای می‌نویسد که طالبان از زمان امضای موافقت‌نامۀ دوحه تاکنون به هیچ یکی از تعهدات خود در روند صلح عمل نکرده است.

در خبرنامه‌ای این وزارت آمده است که افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان وعدم قطع‌روابط این گروه با گروه‌های تروریستی نشان‌دهندۀ آن است که این گروه آمادۀ حل سیاسی بحران جاری درکشور نیستند.

پیش از این ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه برای افغانستان مدعی شده بود که طالبان آمادۀ یک توافق سیاسی برای پایان جنگ درافغانستان هستند.

درخبرنامه‌ای وزارت خارجه درواکنش به این موضوع تأکید شده است که اگر آقای کابلوف اطلاعات وشواهدی که ارادۀ واقعی طالبان برای صلح را نشان دهد، دراختیار دارد با دولت افغانستان شریک کند.

در بخشی ازاین خبرنامه همچنان مطرح کردن امکان پیشروی نظامی طالبان ودست یابی این گروه به قدرت از راه زور را مخالف اعلامیۀ نشست ترویکای توسعه یافته وقطع نامۀ 2513 شورای امنیت سازمان ملل متحد توصیف شده است.

دراین خبرنامه آمده است که در دوسند یاد شده بازگشت امارت طالبانی غیر قابل قبول خوانده شده است، از این رو شرکای بین المللی دولت افغانستان به جای مطرح کردن امکان دست‌یابی نظامی طالبان به قدرت باید برای گروه فشار وارد کرده و طالبان را به صلح وادار کنند.

این درحالی است که ضمیر کابلوف در بخش دیگری از اظهارات‌‌اش روزهای قبل مدعی شده بود که طالبان قادر خواهد بود مراکز برخی شهرها ازجمله کابل را تصرف کند، اما ظرفیت نگه‌داری شهرهای بزرگ را نخواهند داشت.