شیوای شرق

وزارت اطلاعات و فرهنگ: خبرنگاران باید در جریان گفت‌وگوهای صلح دوحه حضور داشته باشند

neshananews

23 September 2020

وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور خواهان حضور رسانه‌ها در جریان مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان است.

عبدالمنان شیوای شرق، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز (چهارشنبه، دوم میزان) در یک نشست خبری در کابل بر حضور خبرنگاران و پوشش رسانه‌یی گفت‌وگوهای جاری دوحه تأکید کرد. آقای شرق می‌گوید که خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان حق دارند در جریان گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت و گروه طالبان حضور داشته باشند تا به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

آقای شرق می‌افزاید که بر اساس قانون دسترسی به اطلاعات، سانسور و جلوگیری از دسترسی مردم به اطلاعات، غیرقانونی است و رهبری حکومت، هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان و گروه طالبان باید زمینۀ حضور خبرنگاران را در گفت‌وگوهای دوحه، مساعد بسازند.

همزمان با این، شماری از مسوولان رسانه‌یی نیز در این نشست از طرف‌های مذاکره‌کننده می‌خواهند که برای خبرنگاران اجازه حضور داده شود تا جزییات گفت‌وگوهای صلح را به شهروندان منتقل کنند. در این میان، نجیبه ایوبی، رییس «کلید گروپ» می‌گوید که برای خبرنگاران در دوحه تنها 72 ساعت اجازۀ حضور داده شده است. به گفتۀ او، پس از آن به بهانۀ جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، طرف‌های نامشخصی مانع اطلاع‌رسانی رسانه‌ها از جریان مذاکرات مستقیم صلح شده‌اند. خانم ایوبی تأکید می‌ورزد که حکومت باید زمینۀ حضور مجدد خبرنگاران کشور را در دوحه مساعد بسازد.

گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان هفده روز پیش (22 سنبله) در دوحه آغاز شد. در مراسم گشایش این گفت‌وگوها خبرنگاران حضور داشتند، اما 72 ساعت پس از ادامۀ این نشست، خبرنگاران رسانه‌های داخلی دوباره به افغانستان برگشت داده شدند و اکنون رسانه‌ها ادامۀ مذاکرات بین‌الافغانی را از راهِ‌ دور پوشش می‌دهند.