امور زنان

وزارت امور زنان: در 6 ماه گذشته 2 هزار و 582 مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است

tahminaatif

20 July 2020

وزارت امور زنان اعلام کرده است که در شش ماه گذشته 2 هزار و ۵۸۲ مورد خشونت علیه زنان در نقاط مختلف کشور نزد این وزارت ثبت شده است.

سپوژمی وردک، معین وزارت امور زنان امروز (دوشنبه،۳۰ سرطان) در یک نشست خبری مشترک با مسوولان دادستانی کل و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید: «در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹، به گونۀ مجموعی 2 هزار و ۵۸۲ قضیۀ خشونت علیه زنان به ثبت رسیده است.» به سخن او، از این میان 34 مورد به عنوان قضایای حاد شناسایی شده است. این موارد شامل قتل، خودکشی، زخم‌های شدید و محاکمۀ صحرایی می‎باشند.

خانم وردک خاطرنشان می‌سازد که آمار اصلی خشونت علیه زنان در کشور بیش‌تر از رقمی است که نزد این وزارت ثبت شده است. زیرا به سخن او، در چهار ماه گذشته به دلیل وضع قرنطینه و محدودیت‌ها بر رفت‌وآمد در کلان‌شهرها، زنان کم‌تری به نهادهای حمایت‌کنندۀ زنان مراجعه کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های مسوولان وزارت امور زنان، بیش‌ترین قضایای خشونت در ولایت‌های هرات، فاریاب، سرپل، ننگرهار، بغلان، تخار، فراه، بلخ، سمنگان، قندهار و بامیان اتفاق افتاده است.

در همین حال، سینا شنا منصور، معاون دادستانی کل در امور منع خشونت علیه زنان در این نشست خبری مشترک می‌گوید: «در سال مالی ۱۳۹۹ مجموعاً یک‌هزار و ۱۷۹ قضیۀ خشونت علیه زنان از سراسر کشور در این معاونیت به ثبت رسیده و مورد بررسی قرار گرفته است.» آقای منصور اضافه می‌کند که در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۸ مجموعاً ۷۴ قضیه تجاوز جنسی بوده، اما این قضایا در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹ به ۱۲۱ مورد افزایش یافته است. معاون دادستانی کل می‌افزاید که این معاونیت در جریان وضع محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور به ۲۴۹ قضیۀ خشونت علیه زنان رسیده‌گی کرده است.

از سویی هم، شبنم صالحی، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در امور خشونت علیه زنان در این نشست خبری خاطرنشان می‌سازد که در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹ به گونۀ مجموعی یک‌هزار و ۸۹۴ قضیۀ خشونت علیه زنان از سراسر کشور نزد این کمیسیون به ثبت رسیده است. او آمار قضایای حاد خشونت علیه زنان در شش ماه گذشته را ۱۰۷ مورد گزارش می‌دهد و می‌گوید که قضایای حاد خشونت علیه زنان در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۸ مجموعاً ۷۲ مورد بوده است.