وزارت خارجه

وزارت خارجه: طالبان باید هرچه زودتر به آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها اقدام کند

neshananews

10 September 2020

وزارت امور خارجۀ کشور از گروه طالبان می‌خواهد که به منظور زمینه‌سازی بیشتر برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، میزان خشونت‌ها را در کشور کاهش دهند و آتش‌بس فوری اعلام کنند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌یی تأکید می‌کند که حکومت با حُسن نیت کامل در آزادی زندانیان طالبان فراتر از تعهدات این نهاد در روند صلح گام برداشته است. در این اعلامیه آمده است که حکومت افغانستان با ارادۀ سازنده به میز گفت‌وگوهای صلح خواهد رفت و متعهد است از راه گفت‌وگوها به منازعۀ جاری در کشور پایان دهد.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ کشور همچنان از درخواست اتحادیۀ اروپا و کشور کانادا مبنی بر آغاز زودهنگام گفت‌وگوهای بین‌الافغانی استقبال می‌کند. مأموریت‌های دیپلماتیک اتحادیۀ اروپا و کانادا روز گذشته با نشر اعلامیه‌یی خواستار آغاز فوری گفت‌وگوهای مستقیم بین حکومت افغانستان و گروه طالبان شدند. ضرورت اعلام آتش‌بس به هدف زمینه‌سازی بیشتر برای گفت‌وگوهای صلح نیز مورد تأکید این اعلامیه قرار گرفته است.

با این حال، وزارت امور خارجه در اعلامیۀ امروز خاطرنشان می‌سازد که دو متحد بین‌المللی حکومت افغانستان به فرصت تاریخی‌ اشاره دارد که در نتیجۀ گفت‌وگوهای صلح به میان آمده است.

این در حالی است که دولت افغانستان و گروه طالبان هم‌اکنون سرگرم آماده‌گی‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح در دوحه، پایتخت قطر هستند. این گفت‌وگوها که انتظار می‌رفت تاکنون آغاز شود، به دلیل موانع تخنیکی تا چند روز دیگر به تأخیر افتاده است. طالبان می‌گویند که 65 زندانی دیگر این از سوی دولت افغانستان آزاد نشده و تا رهایی آنان این مذاکرات آغاز نخواهد شد.