گران هیواد

وزارت خارجه: کشورهای منطقه خواستار پایان خشونت از سوی طالبان و آغاز مذاکرات مستقیم هستند

neshananews

11 July 2020

مسوولان وزارت امور خارجۀ کشور می‌گویند که کشورهای منطقه و جهان از روند صلح به رهبری و مالکیت حکومت افغانستان اعلام حمایت کردند و خواستار پایان خشونت از سوی طالبان و آغاز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان شده‌اند. وزارت امور خارجه سه نشست چند جانبه را هفتۀ گذشته با کشورهای منطقه و جهان، به هدف ایجاد و تقویت اجماع منطقه‌یی وجهانی از روند صلح افغانستان، برگزار کرد.

گران هیواد، سخنگوی این وزارت امروز (شنبه، ۲۱ سرطان) در یک نشست خبری در کابل با ارایۀ جزییات در مورد این نشست‌ها می‌گوید: «کشورهای اشتراک‌کننده در نشست‌های منطقه‌یی و جهانی برای صلح افغانستان، سطح بلند خشونت از سوی طالبان را غیرقابل قبول دانسته و از طالبان خواستار پایان دادن به خشونت‌ها و آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان شدند.

آقای هیواد می‌افزاید که کشورهای اشتراک‌کننده در این نشست‌ها، همچنان بر حفظ دستاوردهای نوزده سال اخیر در افغانستان تأکید کرده و خواهان تقویت و تداوم آن در مذاکرات صلح هستند. به گفتۀ او، اشتراک‌کننده‌گان این سه نشست حمایت‌شان را از موقف و خواست‌های افغانستان در نشست بین‌المللی «جنیوا» که قرار است به زودی برگزار شود، اعلام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نشست سه جانبه میان افغانستان، چین و پاکستان می‌گوید که این سه کشور بار دیگر تعهدات خود را بر همکاری دوام‌دار و حمایت از حکومت افغانستان در روند صلح اعلام کرده‌اند. آقای هیواد می‌افزاید که پاکستان و چین با استقبال از اقدامات حکومت افغانستان در زمینۀ رهایی زندانیان طالبان، از این گروه در خواست کرده است که هرچه زودتر خشونت را کاهش داده و با حکومت افغانستان به مذاکرات مستقیم بپردازند.