سخنگوی وزارت خارجه امریکا دو

وزارت خارجۀ امریکا: شهروندان افغانستان سزاوار آتش‌بس دایمی و توافق سیاسی‌ هستند

neshananews

11 May 2021

وزارت خارجۀ امریکا ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس سه روزه میان دولت افغانستان و گروه طالبان در جریان روزهای عید فطر از گروه طالبان می‌خواهد که از بازگشت به خشونت‌ها خودداری کنند.

نیت پرایز، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا بامداد امروز (سه‌شنبه، 21 ثور) در یک نشست خبری در واشنگتن از اعلام آتش‌بس سه روزه توسط طالبان استقبال کرده است.

آقای پرایز می‌گوید که مردم افغانستان سزاوار آتش‌بس دایمی و توافق سیاسی برای پایان جنگ در این کشور هستند. او از طالبان می‌خواهد که خشونت‌ها را متوقف دهند. سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا خاطرنشان می‌سازد که بازگشت طالبان به خشونت‌ مشروعیت ندارد.

نیت پرایز اضافه می‌کند که ایالات متحدۀ امریکا از هر اقدامی که برای کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان منجر شود، استقبال می‌کند و تلاش دارد تا روند صلح این کشور به نتیجه‌یی برسد که یک توافق سیاسی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که روز گذشته نخست طالبان و سپس دولت افغانستان اعلام کردند که در روزهای عید فطر آتش‌بس سرتاسری در کشور برقرار خواهد شد. زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان نیز از اعلام آتش‌بس سه روزه توسط طالبان استقبال کرده و خواستار تمدید این آتش‌بس پس از روزهای عید فطر نیز شده است.