U.S._Treasury_Building-1140x684

وزارت خزانه‌داری امریکا: شبکۀ القاعده در افغانستان رو به پیشرفت است

neshananews

26 January 2021

وزارت خزانه‌داری امریکا در یک گزارش تازه از پیشرفت روز افزون شبکۀ تروریستی القاعده در افغانستان خبر می‌دهد.

در گزارش تازۀ این وزارت خانه که امروز(سه‌شنبه، هفتم دلو) منتشر شده، فعالیت رو به پیشرفت القاعده در جریان یک سال اخیر در افغانستان نگران کننده توصیف شده است.

براساس این گزارش شبکۀ تروریستی القاعده با فرماندهان محلی طالبان روابط نزدیک دارند و از مجرای مبادله‌های مالی این روابط را گسترش داده‌اند.

براساس این گزارش، شماری از اعضای شبکۀ القاعده در تهیۀ منابع مالی برای جنگجویان طالبان در افغانستان نقش دارند که این موضوع به قوت گرفتن این شبکه درافغانستان منجر شده است.

در بخشی از این گزارش به روابط رو به پیشرفت القاعده با شبکۀ حقانی که قوی‌ترین بازوی جنگی گروه طالبان به شمار می‌رود، پرداخته شده است. براساس این گزارش دو شبکۀ یاد شده حتی روی تشکیل یک نیروی جدید مشترک به هدف ادامه حمله‌های هراس‌افگنانه در افغانستان هم‌پیمان شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری امریکا در این گزارش، تعهد طالبان مبنی قطع  روابط این گروه با شبکۀ القاعده را زیر سوال برده، می‌افزاید که علاوه برطالبان افغانستان، شبه‌نظامیان وابسته به طالبان پاکستانی نیز در افغانستان روابط نزدیک با القاعده دارند.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که حدودا سه ماه پیش نیروهای امنیتی افغانستان چندین عضو ارشد شبکۀ القاعده را در غزنی و هلمند کشتند. این اقدام که بخشی از تعهد طالبان در توافقنامۀ این گروه با امریکا در دوحه را زیر سوال می‌برد درحالی صورت گرفت که این گروه با امریکا تعهد سپرده بود که روابط خود با شبکۀ القاعده را قطع می‌کند.