ارتش

وزارت دفاع: 27 جنگ‌جوی طالبان در بدخشان کشته شدند

وزارت دفاع ملی اعلام کرده است که ۲۷ جنگ‌جوی گروه طالبان در پی حملات نیروهای هوایی کشور در ولسوالی‌های «وردوج» و «نسی» ولایت بدخشان کشته شده‌اند. مسوولان این وزارت همچنان از زخمی شدن 9 جنگ‌جوی دیگر این گروه خبر داده‌اند.

در خبرنامه‌یی وزارت دفاع ملی که امروز شنبه، 23 حمل نشر شد آمده است: «روز گذشته گروهی از طالبان، پلان حمله بر بخش‌هایی از ولسوالی‌های وردوج و نسی بدخشان را داشتند که نیروهای دفاعی و امنیتی کشور پس از آگاهی، با پشتیبانی قوای هوایی برای جلوگیری از تطبیق این پلان، اقدام کردند.» خبرنامه افزوده است که در نتیجۀ حملات هوایی بر محلات تجمع این گروه، 11 جنگ‌جوی گروه طالبان در ولسوالی وردوج و 16 جنگ‌جوی دیگر این گروه در ولسوالی نسی بدخشان کشته شدند.

وزارت دفاع ملی همچنان اعلام کرده است که در این دو حملۀ جداگانه 6 طالب مسلح در ولسوالی وردوج و 3 عضو دیگر این گروه در ولسوالی نسی بدخشان زخمی ‌شده‌اند.

بر بنیاد خبرنامۀ وزارت دفاع ملی، در این حملات هوایی «قرارگاه اصلی قاری فصیح‌الدین، والی نام‌نهاد طالبان برای بدخشان به گونۀ کامل با همۀ اسلحه و تجهیزات جنگی آن تخریب شده است.» مسوولان وزارت دفاع ملی می‌گویند که در این حملات به افراد ملکی تلفات وارد نشده است.

گروه طالبان اما با نشر خبرنامه‌یی ادعا دارند که در نتیجۀ حملات هوایی نظامیان امریکایی در چندین روستای ولسوالی وردوج به مردم ملکی تلفات سنگین وارد شده است. گروه طالبان این حملات هوایی را نقض آشکار موافقت‌نامۀ صلح با ایالات متحدۀ امریکا خوانده و افزوده‌اند که «60 بمب بالای سه روستا در ولسوالی وردوج پرتاب شده که در نتیجۀ آن خانه‌های مسکونی، باغ‌ها و یک باب مسجد کاملا تخریب شده است.»

گروه طالبان درحالی این حملۀ هوایی را نقض آشکار موافقت‌نامۀ صلح با جانب امریکا می‌دانند که مسوولان محلی ولایت بدخشان می‌گویند که گروه طالبان هنوزهم رابطۀ‌شان را با گروه‌های تروریستی دیگر قطع نکرده‌اند. به سخن آنان، حضور جنگ‌جویان خارجی جبهات جنگی طالبان را در این ولایت بیش از هر زمان دیگر، گرم‌تر نگه‌داشته است.

ذکریا سودا، والی بدخشان می‌گوید که تروریستان خارجی در کنار جنگ‌جویان گروه طالبان در برابر نیروهای امنیتی کشور می‌جنگند. آقای سودا می‌افزاید که در چندین حملۀ تهاجمی‌ گروه طالبان، اجساد تروریستان خارجی در میدان نبرد دیده شده است. این درحالی است که بر اساس موافقت‌نامۀ صلح که در دهم حوت میان ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان در دوحه امضا شد، گروه طالبان تعهد کرده‌اند که رابطۀ‌شان را با گروه‌های تروریستی دیگر از جمله داعش و القاعده قطع خواهند کرد.