پسته

وزارت زراعت: حاصلات پستۀ بادغیس امسال دو برابر پیش‌بینی شده است

neshananews

05 July 2020

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اعلام کرده است که بر اساس آمارهای جمع‌آوری شده و ارزیابی‌های انجام شده در قسمت جنگل‌های طبیعی پسته در ولایت بادغیس، امسال نزدیک به ۳۶هزار و ۴۵۶ متریک تُن پسته در مقایسه با سال گذشته بیش‌تر تولید خواهد شد.

در خبرنامۀ این وزارت که امروز (یک‌شنبه، پانزدهم سرطان) شر شد، به نقل از عبدالتواب تایب، رییس زراعت ولایت بادغیس آمده است:‌ «به دلیل خشک‌سالی در سال ۱۳۹۷، نوده‌های درخت‌های پسته باروری لازم را نداشت و حاصلات کاهش یافته بود؛ اما امسال چون برف و بارنده‌گی در سال قبل به حد کافی بود، حاصلات پسته نیز افزایش قابل ملاحظه‌‌یی دارد.»

سال گذشته میزان حاصلات پسته در ولایت بادغیس به ۱۵هزار و ۴۰۰متریک تُن رسیده بود. اکنون انتظار می‌رود که حاصلات امسال دو برابر پارسال باشد.

بر اساس آمار وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حدود ۳۰ هزار هکتار جنگل طبیعی پسته در ولایت بادغیس وجود دارد و در سال‌های اخیر در نتیجۀ تلاش‌های وزارت زراعت و موسسه‌های همکار، باغ‌های بیش‌تر پسته در این ولایت ساخته شده است. ریاست زراعت بادغیس می‌گوید که در نتیجۀ این تلاش‌ها حدود چهار هزار باغ پسته به تازه‌گی احداث شده است، اما درخت‌های این باغ‌ها تاکنون به ثمر نرسیده‌اند.

گفتنی است که حاصلات پستۀ ولایت بادغیس یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمدزای دهقانان این ولایت است و شهرت جهانی دارد.