عثمانی

وزارت صحت: پس از این مراکز صحی خصوصی اجازۀ تشخیص و مداوای بیماران کرونا را دارند

neshananews

11 June 2020

احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامۀ کشور رسما اعلام کرد که پس از این تمامی سکتورهای صحی اعم از خصوصی و دولتی می‌توانند که بیماران کرونایی را شناسایی و درمان کنند.

آقای عثمانی که امروز (پنج‌شنبه، 22 جوزا) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، پالیسی جدید وزارت صحت برای مبارزه با ویروس کرونا را اعلام کرده گفت: تاکنون مبارزه با کرونا یک جز کوچک از سیستم صحی افغانستان بوده و این سبب شده که روند درمان و تشخیص بیماران کرونایی با کندی به پیش برود. از این رو وی بیان داشت که اکنون نیاز است تا تمامی سکتور صحی در مرکز و ولایات منسجم شوند و با ویروس کرونا مبارزه کنند.

وی افزود که نیاز نیست تا هر کلینیک و شفاخانۀ خصوصی جواز فعالیت برای تشخیص ویروس کرونا اخذ کنند، بلکه این مراکز از این بعد می‌توانند بیماران ویروس کرونا را همانند سایر بیماران تشخیص و مورد تداوی قرار دهند. او اما تأکید کرد که هیچ مرکز خصوصی صحی نمی‌تواند بیماران ویروس کرونا را با استفاده از روش تست سریع شناسایی و مورد تداوی قرار دهد.

به گفتۀ سرپرست وزارت صحت، پس از این هر شفاخانه و کلینیک خصوصی می‌تواند وسایل و تجهیزات لابراتواری برای تشخیص ویروس کرونا را تدارک داده و بیماران مبتلا به کرونا را درمان کند.

تا اکنون شناسایی و درمان افراد مبتلا به ویروس کرونا در لابراتوارها و مراکز صحی دولتی صورت می‌گرفت.

سرپرست وزارت صحت عامه اما گفت که این روند با توجه به تعداد زیاد مبتلایان و گسترش سریع ویروس کرونا در کشور پاسخ‌گو نیست. او گفت که واقعیت این است که ویروس کرونا در هر خانه افغان سرایت کرده و یک جمعیت کثیری از شهروندان مصاب شده‌اند. وی افزود که اگر قرار باشد هر نفر بر اساس آزمایش‌های لابرتواری تشخیص شود، به چند سال زمان و پول هنگفت نیاز است. احمد جواد عثمانی می‌گوید که در مشوره‌‌یی که با سازمان صحی جهان داشته، به این نتیجه رسیده‌اند که از این پس بیماران ویروس کرونا بر اساس علایم و نشانه‌های کلینیکی تشخیص شوند.

عثمانی در ادامه سخنانش با اشاره به شناسایی تعداد مبتلایان ویرس کرونا گفت که قرار است یک اپلیکیشن برای موبایل هوشمند ساخته شود تا داکتران در مراکز صحی بتوانند از طریق آن تعداد مبتلایان ویروس کرونا را گزارش کنند.

این همه درحالی است که تاکنون براساس آمار رسمی ۲۲ هزار و ۸۹۰  تن در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، سه‌هزار و ۳۲۶ تن بهبود یافته و ۴۲۶ تن نیز جان باخته‌اند.