طالبان

وزیر خارجۀ امریکا با نماینده‌گان طالبان در قطر گفت‌وگو کرده است

neshananews

30 June 2020

گروه طالبان اعلام کرده‌اند که مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا از طریق یک کنفرانس ویدیویی با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه و نماینده‌گان دیگر طالبان در قطر صحبت کرده است. طالبان محور این گفت‌وگوها را روند صلح افغانستان عنوان می‌کنند و می‌گویند که تأخیر در رهایی زندانیان از سوی حکومت افغانستان سبب شده است که مذاکرات بین‌الافغانی تاکنون آغاز نشود.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه در برگۀ توییترش نوشته است که در این کنفرانس ویدیویی دو طرف در مورد اجرای موافقت‌نامۀ صلح، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، رهایی زندانیان، شروع مذاکرات بین‌الافغانی و کاهش خشونت‌ها در کشور بحث کرده‌اند.

آقای شاهین، به نقل از ملا برادر در این نشست نوشته است: «ما متعهد به شروع گفت‌وگوهای مستقیم هستیم، همان طوری که قبلاً گفتیم؛ اما تأخیر در آزادی زندانیان باعث به تعویق انداختن مذاکرات صلح شده است.»

ملا برادر در این نشست ویدیویی تأکید کرده است که گروه طالبان به کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه امریکا و سایر کشورها استفاده کند. سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر خاطرنشان می‌سازد که ملابرادر در پایان این نشست خواستار آزادی «حاجی بشیر» و زندانیان دیگر این گروه از زندان‌های امریکا و شده است.

وزارت خارجۀ امریکا تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.