هینگ گیاه

وسعت کشتزارهای گیاه «هینگ» در کشور به 3 هزار و 600 هکتار زمین رسید

neshananews

27 September 2020

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اعلام کرده است که در شش سال گذشته بیش از 3 هزار و 600 هکتار زمین در کشور به کشت گیاه «هینگ» تخصیص یافته است.

این وزارت امروز (یک‌شنبه، ششم میزان) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که برنامۀ کشاورزی افزایش کشت هینگ در مناطق تخریب شدۀ طبیعی در ده ولایت کشور تطبیق شده است. به نقل از خبرنامه، سید خالد صاحب‌زاده، رییس علف‌چرهای وزارت زراعت می‌گوید که بین سال‌های 1393 تا 1398 خورشیدی 3 هزار و 673 هکتار زمین در ده ولایت کشور زیر کشت نبات طبی «هینگ» قرار گرفته است.

این برنامۀ زراعتی در ولایت‌های بلخ، سمنگان، تخار، بدخشان، هرات، بامیان، فاریاب، غور و فراه تطبیق شده است. آقای صاحب‌زاده با اشاره به ارزش گیاه طبی «هینگ» می‌افزاید که کشاورزان با کشت این گیاه  زحمت کم متبقل می‌شوند، اما درآمد زیادی به دست می‌آورند.

مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور یادآوری می‌کنند که ده‌ها هزار تن در جریان تطبیق این برنامۀ زراعتی به شکل مستقیم و غیرمستقیم مشغول کار شده‌اند. هینگ یک گیاه طبی است که در ساخت دارو از آن استفاده می‌شود. هندوستان از بزرگ‌ترین خریداران این گیاه شمرده می‌شود.

در همین حال، شماری از کشاورزان در ولایت‌های شمالی کشور از کشت گیاه طبی هینگ و درآمد خوبی که از این بایت به دست می‌آورند، ابراز رضایت می‌کنند.

در سال‌های اخیر، معرفی و ترویج گیاه‌های با ارزش طبی به عنوان بدیل کشت مواد مخدر در سطح کشور روی دست گرفته شده است. کشت گیاه‌های دارای ارزش صنعتی از جمله زعفران، هینگ و آلوویرا که با نرخ‌های بالا در بازار خرید و فروش می‌شوند، تاحدی توانسته است کشاورزان را به پرهیز از کشت مواد مخدر وادار کند.