Screenshot_20210524-155002_WhatsApp

ولسوالی آقچۀ ولایت جوزجان در محاصرۀ گروه طالبان قرار دارد

neshananews

24 May 2021

مسوولان حکومت محلی ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه تایید می‌کنند که جنگ‌جویان طالبان در اطراف مرکز ولسوالی آقچه تجمع کرده‌اند. به گفتۀ آنان جنگ‌جویان طالبان، یگانه مسیر ارتباطی میان مرکز ولسوالی آقچه و شاهراه جوزجان – بلخ را ماین‌گذاری کرده‌اند.

غلام سخی سبحانی، ولسوالی آقچه می‌گوید که شماری از جنگ‌جویان طالبان از ولایت سرپل نیز در اطراف مرکز ولسوالی آقچه گردهم آمده‌اند. آقای سبحانی، اضافه می‌کند که گروه طالبان برای اینکه کاروان نظامی نیروهای امنیتی و دفاعی نتوانند وارد مرکز ولسوالی آقچه شوند، در بخش‌هایی از سرک منتهی به مرکز ولسوالی آقچه نیز خاک انداخته‌اند. ولسوال آقچه، خاطرنشان می‌سازد که نگرانی‌شان را با مسوولان ردۀ نخست حکومت محلی و امنیتی ولایت جوزجان در میان گذاشته‌اند. به سخن آقای سبحانی در حال حاضر وضعیت مرکز ولسوالی آقچه آرام است. او خاطرنشان می‌سازد که به‌زودی مسیر آقچه الی شاهراه جوزجان – بلخ از سوی گروه ماین‌پاکی نیروهای امنیتی و دفاعی، پاک‌سازی می‌شود.

خواجه ابوبکر جیلانی، فرماندۀ امنیۀ ولایت جوزجان، می‌پذیرد که گروه طالبان تحرکات خود را در نواحی ولسوالی آقچه آغاز کرده است. آقای جیلانی، اشاره می‌کند که شخص خودش و نیروهای امنیتی و دفاعی در ساحه حضور دارند. فرماندۀ امنیۀ ولایت جوزجان، تاکید می‌کند که وضعیت تحت کنترل نیروهای امنیتی و دفاعی است. آقای جیلانی توضیح می‌دهد تا اکنون گروه طالبان پیشروی نداشته اند

در همین‌حال شماری از باشندگان ولسوالی آقچه که نمی‌خواهند، نامی از آن‌ها گرفته شود به خبرگزاری نشانه می‌گویند که وضعیت مرکز ولسوالی آقچه نگران‌کننده است. به گفته‌ آنان، شماری زیادی از باشنده‌گان اطراف ولسوالی آقچه و مرکز این ولسوالی خانه‌های‌شان از ترس آغاز جنگ ترک‌ کرده‌اند.

از سوی دیگر معروف آذر، سخنگوی والی جوزجان توضیح می‌دهد که در ارتباط به وضعیت ولسوالی آقچه نشست امنیتی به رهبری محمد هاشم رییس، گرفته‌شده است. اما او دربارۀ جزییات این نشست چیزی نمی‌گوید.

ولسوالی آقچه در موقعیت شاهراه شماره یک جوزجان – بلخ از سه سال به این‌سو زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد که هرازگاهی جنگ‌جویان طالبان حملات تهاجمی را جهت سقوط پاسگاه‌های امنیتی و دفاعی در اطراف مرکز این ولسوالی سازمان‌دهی می‌کنند. اما تا اکنون موفق به سقوط‌ این پاسگاه‌ها نشده‌اند.

بر بنیاد یک خبرنامۀ قول اردوی ۲۰۹ شاهین دو روز قبل در یک حملۀ هوایی ارتش در مربوطات ولسوالی آقچه پنج جنگ‌جوی طالبان کشته‌شده‌اند.