پولیو بادغیس

پس از ده سال یک مورد مثبت پولیو در بادغیس ثبت شد

neshananews

27 June 2020

پس از یک دهه از موفقیت کارزار محو ویروس فلج کودکان (پولیو) در بادغیس، مسوولان ریاست صحت عامۀ این ولایت از ثبت یک مورد مثبت پولیو در این ولایت خبر می‌دهند.

عبدالطیف روستایی، رییس صحت ‌عامۀ بادغیس امروز (شنبه، هفتم سرطان) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این مورد مثبت به تازه‌گی در بدن یک کودک یک‌ساله در ولسوالی قادس این ولایت شناسایی و ثبت شده است. آقای روستایی می‌افزاید که با ثبت این واقعۀ مثبت پولیو نگرانی‌ها از شیوع دوبارۀ فلج کودکان در ولایت بادغیس افزایش یافته است.

او دلیل شیوع این ویروس را مخالفت گروه‌های وابسته به طالبان از اجرای طرح واکسیناسیون «خانه‌به‌خانه» در بخش‌هایی از این ولایت عنوان می‌کند. رییس صحت عامۀ ولایت بادغیس تأکید می‌کند که ادامۀ مخالفت طالبان با واکسن کودکان، سلامتی هزاران کودک را در ولسوالی‌های این ولایت با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

نخستین مورد مثبت پولیو یا فلج کودکان در حالی در ولایت بادغیس ثبت شده است که برنامۀ واکسن پولیو در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف است. مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت بادغیس می‌گویند که ادامۀ این شرایط، روند معلولیت جسمانی کودکان در این ولایت را سرعت خواهد بخشید. آمارهای وزارت صحت عامۀ کشور نشان می‌دهد که از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون 23 مورد مثبت ویروس پولیو در کشور ثبت شده است.