هبت الله

پیام عیدی طالبان: امریکا به موافقت‌نامۀ دوحه پابند باشد و نگذارد که این فرصت حیاتی ضایع شود

neshananews

20 May 2020

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر کنونی گروه طالبان در پیامی به مناسبت فرارسیدن عید فطر از ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهد که به موافقت‌نامۀ دوحه پابند بماند. گروه طالبان در این پیام عیدی موافقت‌نامۀ صلح با امریکا را «فرصت حیاتی» برای پایان جنگ در افغانستان عنوان می‌کنند و آن را به سود همۀ طرف‌های دخیل در روند صلح افغانستان می‌دانند.

این پیام طالبان امروز (چهارشنبه،۳۱ ثور) نشر شده است. ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در این پیام تأکید می‌ورزد که عملی شدن موافقت‌نامۀ دوحه می‌تواند برای افغانستان و امریکا وسیلۀ پایان جنگ و آمدن صلح باشد. او از ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهد که نباید به هیچ طرفی اجازۀ ایجاد ممانعت و یا تأخیر در اجرای این موافقت‌نامه را بدهد.

در این پیام عیدی به نقل از رهبری کنونی گروه طالبان آمده است که زندانیان آنان در زندان‌های دولت افغانستان در شرایط نامناسبی قرار دارند و برای رهایی آنان باید گام‌های لازم برداشته شود.

این درحالی است که موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و گروه طالبان در دهم حوت سال گذشته (1398) در دوحه، پایتخت قطر امضا شد. بر بنیاد این موافقت‌نامه ایالات متحدۀ امریکا به طالبان تعهد سپرده است که تا پنج هزار زندانی این گروه را از زندان‌های دولت افغانستان آزاد خواهد کرد. در مقابل، گروه طالبان نیز تعهد سپرده‌اند که یک‌هزار زندانی دولت افغانستان را از بند آزاد می‌سازند. این روند قرار بود پیش از بیستم حوت سال گذشته تکمیل شود اما بنا بر دلایلی تاکنون تکمیل نشده است.