وزارت خارجه

کابل ادعای ارتش پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه این کشور را بی‌اساس خواند

neshananews

15 November 2020

وزارت امور خارجۀ کشور ادعای ارتش پاکستان مبنی بر استفادۀ هند از خاک افغانستان علیه پاکستان را بی‌اساس می‌خواند. وزارت امور خارجۀ کشور همچنان خواهان اقدام جدی اسلام‌آباد علیه پناهگاه‌های تروریستان در خاک این کشور شده است.

وزارت امور خارجۀ کشور امروز (یک‌شنبه، 25 عقرب) با نشر اعلامیه‌یی می‌گوید که ادعای سخنگوی ارتش پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه این کشور بی‌اساس است. روز گذشته جنرال بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان در یک نشست خبری ادعا کرد که هند از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کند.

در اعلامیۀ وزارت امور خارجۀ کشور آمده است که افغانستان قربانی تروریسم است و با گروه‌های تروریستی بدون تفکیک مبارزه می‌کند. این اعلامیه همچنان می‌افزاید که دولت افغانستان به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده کند.

بخشی از این اعلامیه به یک ادعای موردی سخنگوی ارتش پاکستان مبنی بر دست داشتن «فریدون خان مومند» از بزرگان قومی ننگرهار در یک حملۀ تروریستی در شهر پشاور پاکستان اشاره کرده و آن را نادرست می‌خواند. سخنگوی ارتش پاکستان روز گذشته همچنان ادعا کرد که این بزرگ قومی به حمایت هند یک حملۀ تروریستی را در دانشگاه زراعت شهر پشاور راه‌اندازی کرده است.

اعلامیۀ وزارت امور خارجۀ کشور مبارزه با تروریسم را بزرگ‌ترین اولویت سیاست خارجی افغانستان عنوان می‌کند و از پاکستان می‌خواهد که به تعهدات خود مبنی بر مبارزۀ مشترک با تروریسم عمل کند. در این اعلامیه از پاکستان خواسته شده است که علیه پایگاه‌های هراس‌افگنان در خاک این کشور اقدام کند.

همچنان این اعلامیه تأکید می‌کند که یک هیأت باصلاحیت شورای امنیت سازمان ملل باید فعالیت‌های تروریستی را در منطقه به ویژه در افغانستان بررسی کند. بنابر اعلامیۀ وزارت امور خارجه، در چوکات مأموریت این هیأت ادعای اخیر پاکستان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

ادعای استفادۀ هند از خاک افغانستان علیه پاکستان در حالی از سوی ارتش این کشور مطرح می‌شود که قرار است عمران خان، نخست وزیر پاکستان تا چهار روز دیگر (پنج‌شنبه، 29 عقرب) به کابل سفر کند. وزارت امور خارجۀ کشور این ادعای ارتش پاکستان را در آستانۀ سفر عمران خان به کابل، بی‌مورد توصیف می‌کند.