خشونت علیه زنان

کاهش 11 درصدی؛ در ده ماه گذشته 3 هزار و 477 مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است

neshananews

26 November 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که در جریان ده ماه گذشته دست‌کم 3 ‌هزار و 477 مورد خشونت علیه زنان در سطح کشور ثبت شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (پنج‌شنبه، ششم قوس) در یک نشست خبری در کابل گزارش‌ ده ماهۀ این نهاد از ثبت قضایای خشونت‌ در برابر زنان را با خبرنگاران در میان گذاشت. بر اساس این گزارش، خشونت‌ها در جریان ده ماه گذشته نسبت به سال قبل یازده درصد کاهش یافته است.

این کمیسیون محدودیت‌های دسترسی زنان به نهادهای عدلی و قضایی کشور، نا‌امنی و محدودیت‌های گشت‌وگذار شهروندان پس از همه‌گیری ویروس کرونا در اوایل امسال را از عواملی عنوان می‌کند احتمالاً روی ثبت موارد خشونت علیه زنان تأثیر گذاشته است.

بر اساس آمار کمیسیون حقوق بشر، حدود یک‌هزار و 241 مورد از رویدادهای خشونت علیه زنان را در جریان امسال، خشونت‌های فزیکی شکل می‌دهند. در این میان 281 مورد قضیۀ حاد خشونت علیه زنان به شمول قتل، تجاوز و خودکشی صورت گرفته است. در ده ماه گذشته 167 خشونت علیه زنان به قتل منجر شده است. گزارش این کمیسیون علاوه می‌کند که بیشتر این رویداد‌ها از سوی اعضای خانوادۀ زنان اعمال شده است.

این گزارش همچنان کابل را محل ارتکاب بیش‌ترین موارد خشونت علیه زنان عنوان می‌کند. بر اساس یافته‌های این گزارش، یک‌هزار و 376 مورد خشونت علیه زنان در شهر کابل، 340 مورد در قندهار، 287 مورد در بلخ، 218 مورد در ننگرهار، 209 مورد در هرات، 159 مورد در دایکندی و موارد باقی در سایر ولایت‌های کشور ثبت شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، عرف‌های ناپسند، ناامنی، ضعف حاکمیت دولت در روستاها، ادامۀ فرهنگ معافیت از مجرمان و فساد را از عوامل اصلی خشونت‌ها علیه زنان در کشور یاد می‌کند و از حکومت می‌خواهد که این عوامل را از میان بردارد.

گفتنی است که بیش از 3 هزار و 900 قضیۀ خشونت علیه زنان در جریان ده ماه سال گذشته میلادی از سوی این کمیسیون ثبت شده بود. باوجود کاهش در آمار رسمی خشونت علیه زنان در جریان امسال، دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) مدعی است که همه‌گیری کرونا به افزایش خشونت‌ها علیه زنان منجر شده است. این نهاد روز گذشته از حکومت خواست که تدابیر ویژه‌یی را برای جلوگیری از این خشونت‌ها روی دست بگیرد.