حامد کرزی

کرزی: دولت و طالبان قربانی منافع خارجی شده‌اند

neshananews

23 May 2021

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور می‌گوید که دولت افغانستان و گروه طالبان هر دو قربانی منافع کشورهای خارجی شده و در جهت منافع خارجی‌ها علیه یک‌دیگر استفاده می‌شوند.

آقای کرزی در یک گفت‌وگوی ویژه با روزنامۀ آلمانی «اشپیگل» این موضوع را مطرح کرده است. آقای کرزی در این گفت‌وگو می‌گوید که جنگ جاری در افغانستان جنگ کشورهای خارجی است و شهروندان کشور به شمول دولت و گروه طالبان در این جنگ برای تأمین منافع خارجی‌ها علیه یک‌دیگر استفاده می‌شوند.

رییس‌جمهور پیشین کشور با اشاره به حضور نیروهای خارجی در افغانستان می‌افزاید که این نیروها به هدف پیگری اهداف امریکا و ناتو بیست سال پیش وارد کشور شدند و اکنون بنابر اقتضای منافع خود افغانستان را ترک می‌کنند.

به بیان آقای کرزی، همزمان با حضور امریکا و ناتو در افغانستان، پاکستان با حمایت از گروه طالبان تلاش کرده منافع خود را تأمین کند.

حامد کرزی اما فرصت پیش‌ آمده برای صلح را بی‌پیشینه می‌خواند و خاطرنشان می‌سازد که کشورهای ترویکای توسعه‌یافته (امریکا، روسیه، چین و پاکستان) باید به گونۀ جدی از این روند حمایت کنند و آن را به موفقیت برسانند.

این در حالی است که باوجود تلاش‌های گسترده برای موفقیت روند صلح در افغانستان، این روند تاکنون نتیجۀ مطلوبی در میدان جنگ نداشته است.