43534535435345

کمیسیون حقوق بشر: سازمان ملل و جامعۀ جهانی برای جلوگیری از فجایع انسانی اقدام بکنند

neshananews

11 August 2021

هم‌زمان با افزایش خشونت‌ها و کشیده‌ شدن جنگ در داخل شهرهای کشور، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل و جامعۀ جهانی می‌خواهد که برای جلوگیری از فجایع انسانی گسترده‌ در افغانستان، از تمامی ابزارها برای توقف جنگ استفاده بکنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز(چهارشنبه، 20 اسد) در خبرنامه‌یی می‌نویسد که خانواده‌های پرشمار بی‌جاشده، به‌ویژه زنان و کودکان، در سراسر کشور به سرپناه، غذا، پوشاک و دارو نیاز فوری دارند. به باور این کمیسیون، بی‌جاشده‌گی هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا، خشک‌سالی، بی‌کاری و فقر زندگی را برای مردم افغانستان (به خصوص بی‌جاشده‌گان ناشی از جنگ و ناامنی) دشوارتر از هر زمان دیگر کرده است.

کمیسیون با توجه به چنین وضعیت، خواستار توجه بیشتر و جدی‌تر دولت، جامعۀ جهانی و نهادهای امداد رسان داخلی و بین‌المللی به‌منظور رسید‌ه‌گی به نیازهای فوری و اساسی بی‌جاشده‌گان شده است. کمیسیون حقوق بشر تاکید کرده که از آسیب‌های پایدار جنگ، بی‌جاشدن بیشتر کودکان و محرومیت‌شان از آموزش است.

کمیسیون حقوق بشر با بیان این که زنده‌گی در امنیت و صلح و دسترسی به نیازها و خدمات اساسی از حقوق اساسی بشری انسان‌هاست، بار دیگر از سازمان ملل و جامعۀ بین‌المللی خواسته که “برای جلوگیری از فجایع انسانی گسترده‌تر در افغانستان، از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های خود برای توقف جنگ و احیای مذاکرات صلح استفاده کنند.”

این همه درحالی است که طالبان حمله‌های خود را بالای بزرگ‌شهرهای کشور آغاز کرده‌اند. در حدود دو هفتۀ گذشته پس از آغاز حمله‌های این گروه بر بزرگ شهرها، مرکز ولایت‌های جوزجان، نیمروز، سرپل، تخار، بدخشان و سمنگان به تصرف این گروه درآمده است. همچنان این گروه ده‌ها ولسوالی را در اختیار گرفته‌اند.

در پی این درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالبان و دست‌به‌دست شدن اراضی، هزارن خانواده از خانه‌های‌شان آواره و به مناطق امن پناه برده‌اند.

وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، روز گذشته اعلام کرد که در اثر تشدید جنگ، بیش از ۶۰ هزار خانواده در ولایت‌ها از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند.