کمیسیون حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: نزدیک به 200 شهروند ملکی افغانستان در نیمۀ اول ماه سرطان کشته شده‌اند

neshananews

17 July 2021

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که تنها در نیمۀ اول ماه سرطان سال روان خورشیدی نزدیک به 200 غیرنظامی در کشور کشته شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز (شنبه، 26 سرطان) با نشر گزارشی از موارد گستردۀ نقض حقوق بشر و جرایم جنگی در پی افزایش خشونت‌ها در کشور خبر می‌دهد.

در این گزارش آمده است که در بیش از دو ماه گذشته که بیشتر ولایت‌های افغانستان گواه افزایش درگیری‌های مسلحانه بوده، شهروندان این کشور در شرایط دشواری قرار گرفته‌اند. محدود شدن دسترسی به مواد اولیه، حقوق و آزادی‌های فردی از پیامدهای خشونت‌های اخیر در کشور دانسته می‌شود.

بر اساس این گزارش، تنها نزدیک به 200 غیرنظامی در نیمۀ نخست ماه سرطان بر اثر این خشونت‌ها جان باخته و دست‌کم 1 هزار و 56 تن دیگری زخمی شده‌اند.

این کمیسیون تأثیر خشونت‌های اخیر بر زنده‌گی زنان را شدیدتر توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد که دسترسی این قشر به خدمات صحی و آموزش با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از گروه طالبان و دولت افغانستان می‌خواهد که روی گفت‌وگوهای صلح تمرکز کنند و آتش‌بس سرتاسری را برای محافظت از غیرنظامیان در کشور به گونۀ فوری اعلام کنند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای مستقیم میان هیأت‌های بلند رتبۀ دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر امروز آغاز شده است. دو جانب روی آتش‌بس، آزادی زندانیان و نظام سیاسی آیندۀ کشور قرار است گفت‌وگو کنند.