IMG-20200419-WA0002

کِلِفت؛ یگانه بندر آبی جوزجان از کنترل طالبان بیرون شد

neshananews

19 April 2020

بندر بازرگانی کِلِفت در ولسوالی قرقین ولایت جوزجان دوباره به تصرف نیروهای دولتی درآمده است. این بندر حدود دونیم سال زیر کنترل جنگ‌جویان گروه طالبان قرار داشت. مسوولان امنیتی جوزجان می‌گویند که ولسوالی قرقین در یک عملیات ویژۀ نیروهای امنیتی از وجود طالبان پاک‌سازی شده است.

عبدالواحد وجدان، فرمانده پولیس جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این بندر روز گذشته (شنبه، 30 حمل) به تصرف نیروهای امنیتی کشور درآمد. به گفتۀ او، نیروهای امنیتی در ادامۀ عملیات «خالد» از دو استقامت بالای این ولسوالی حمله کردند و سرانجام دونیم سال پس از سقوط، کنترل این ولسوالی و بندر بازرگانی کِلِفت را به دست آورده‌اند.

همچنان محمد حنیف رضایی، مسوول رسانه‌یی پایگاه ارتش در شمال کشور به خبرگزاری نشانه‌ می‌گوید: «جنگ‌جویان طالبان بدون درگیری از ساحه فرار کردند و بلافاصله نیروهای امنیتی پایگاه‌های مهم و انبارهای ابزار جنگی آنان را نابود کردند.»

بندر آبی – بازرگانی کِلِفت در کنار دریای آمو و هم‌مرز با کشور ترکمنستان است. این بندر بازرگانی از نظر اقتصادی یک منبع مهم عایداتی در ولایت جوزجان است. پیش از تصرف گروه طالبان بر روستاهای ولسوالی قرقین، بازرگانان از این بندر برای دادوستد استفاده می‌کردند. این بندر از دونیم سال به این‌سو تعطیل بوده است.

عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان به خبرگزای نشانه می‌گوید: «در صورتی که امنیت پایدار داشته باشیم، برای 20 هزار نفر در بندر کِلِفت زمینۀ کار فراهم خواهد شد.» آقای مالیه می‌افزاید که پیش از سقوط این بندر به دست طالبان، حدود 80 درصد کار دوباره فعال‌سازی آن تکمیل شده بود.

نیروهای دولتی در دونیم سال گذشته تنها مرکز ولسوالی قرقین و ساختمان‌های دولتی را در کنترل داشتند. همۀ روستاهای این ولسوالی زیر تصرف جنگ‌جویان گروه طالبان قرار داشت. نیروهای امنیتی می‌گویند که در ادامۀ عملیات‌های تصفیه‌یی توانسته‌اند همۀ روستاهای این ولسوالی را از وجود طالبان پاک‌سازی کنند. از این پیش در هفتۀ گذشته، نیروهای امنیتی از پاک‌سازی ولسوالی خم‌آب ولایت جوزجان نیز خبر داده‌اند.

با توجه به موقعیت مرزی ولسوالی خم‌آب و قرقین با کشور ترکمنستان این دو ولسوالی از اهمیت ویژۀ اقتصادی و سیاسی برخوردارند.